PdF:DE1B11 Didaktika dějepisu - Informace o předmětu
DE1B11 Didaktika dějepisu
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S) (4)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student vybaven základními znalostmi z oborové didaktiky dějepisu, bude rozumět specifikům teorie dějepisného vyučování a zejména bude schopen aplikovat získané poznatky a kompetence v učitelské praxi na základní škole. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s ohledem na školskou praxi, zejména s důrazem na možnost úpravy kurikula v podobě školních vzdělávacích programů) a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu (na základě vzájemného hodnocení příprav na výuku dějepisu na 2. stupni ZŠ). Pozornost bude věnována také pohledu do retrospektivy předmětu dějepis (potřebné pro učitele dějepisu na 2. stupni ZŠ) a vybraným aktuálně řešeným problémům didaktiky dějepisu (např. aktuálně prováděné revize kurikula, rozvíjení historické gramotnosti, projekty podporující učitele dějepisu apod.).
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole. Bude schopen využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů) a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Bude schopen popsat základní problémy, kterými se didaktika dějepisu zabývá a znát instituce a zdroje, kde může hledat další inspiraci pro svoji praxi.
- Osnova
- •1. Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny.
- • 2. Retrospektiva výuky dějepisu v českých zemích.
- • 3. Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech.
- • 4. Plánování dějepisné výuky.
- • 5. Metodologické a didaktické tipy pro výuku dějepisu
- • 6. Vybrané aktuální otázky didaktiky dějepisu.
- Literatura
- povinná literatura
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 275 stran. ISBN 8021034955. info
- doporučená literatura
- ERDMANN, Elisabeth - Hasberg, Wolfgang: Facing - Mapping - Bridging Diversity, Part 1 & 2 : Foundation of a European Discourse on History Education. Wochenschau Verlag 2011.
- BOURDILLON, Hilary (Ed.): Teaching History. Routledge 1993.
- JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9.
- Výukové metody
- Teoretická příprava je kombinována se seminární výukou. Studenti plní průběžně zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci seminářů.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Předmět je vyučován jednou týdně formou přednášky a semináře. Na semináři se vyžaduje aktivní účast studenta.
- Informace učitele
- Požadavky k zakončení:
1) účast na seminářích (1 absence)
2) didaktický tip pro výuku dějepisu
3) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje v rámci oboru
4) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury
5) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených vrstevnických kritérií ve studijních materiálech v informačním systému
6) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení.
Pokud bude studující na mobilitě v zahraničí, kontaktuje před odjezdem vyučujícího předmětu a domluví se na individuálním ukončení předmětu. To bude po vzájemné domluvě a stanovení úkolů umožněno.
Předmět je v kombinované formě studia vybaven interaktivní osnovou. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/DE1B11