PdF:DE2A02 Výuka regionálních dějin - Informace o předmětu
DE2A02 Výuka regionálních dějin
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DE2A02/Kombi01: Pá 15. 11. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, M. Jireček
DE2A02/PrezPred01: Po 12:00–12:50 učebna 60, M. Jireček
DE2A02/PrezSem01: Po 14:00–14:50 učebna 25, M. Jireček
DE2A02/PrezSem02: Po 11:00–11:50 učebna 56, M. Jireček - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit otázky regionálních dějin, zejména dějin obcí a měst. Pozornost bude věnována teoretickým otázkám regionálních dějin a zejména praktickému využití regionálních dějin ve výuce dějepisu na základních školách. Zvláštní akcent je tedy v rámci předmětu věnován didaktickým aspektům regionálních dějin. Problematika regionálních dějin bude dále aplikována na Brno a okolí jako modelový region – na základě představení tohoto modelového regionu (včetně intenzivního využití terénní výuky) získají studenti kompetence k přípravě výuky regionálních dějin svého regionu. Pozornost bude věnována také těm aspektům regionálních dějin, na kterých je možné v rámci výuky dějepisu na 2. stupni ZŠ představit události národních dějin.
- Výstupy z učení
- Osvojí si základní znalosti o teorii regionálních dějin a o dějinách Brna a jeho okolí (jakožto modelového regionu), a to s důrazem na aplikační rovinu budoucích učitelů dějepisu na základní škole
• Je schopen připravit výuku regionálních dějin ve vlastním regionu
• Orientuje se v základní literatuře a metodách, týkajících se regionálních dějin
• Je schopen připravit základní odborný text z oblasti dějin vlastního regionu.
Aplikuje získané znalosti v rámci přípravy terénní výuky ve svém domovském regionu. - Osnova
- Podstata a poslání regionálních dějin.
- Pojetí a vymezení regionu.
- Dějiny obcí, měst a vesnic.
- Význam kronik a dalších zdrojů v regionální práci.
- Historické místopisy v regionech.
- Možnosti a perspektivy historické vlastivědy.
- Regionální historie v dějepisném vyučování.
- Dějiny Brna a okolí.
- Využití terénní výuky v rámci výuky dějepisu.
- Historická procházka městem Brnem.
- Využití muzeí a galerií ve výuce dějepisu.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny : pojetí, poslání, metodika. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 119 s. ISBN 8024408651. info
- doporučená literatura
- JOHN, Anke: Lokal- und Regionalgeschichte. Methoden historischen Lernens. Schwalbach 2017.
- STEVENS, Robert: Homespun. Teaching Local History in Grades 6-12. Georgia Southern University 2001.
- Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách : sborník z konference konané 23.-24. listopadu 2005. Ústí nad Labem: Filozofická fakulta UJEP, 2006, 134 s. ISBN 8070448431. info
- PAPAJÍK, David. Dějiny měst, městeček a vesnic : (metodická příručka). Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 46 s. ISBN 8024410516. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava v podobě přednášek, rozvinutí seminární formou, diskusí.
Terénní výuka.
Samostatné práce studentů je povedou k rozvoji vlastních kompetencí potřebných k přípravě výuky ve zvoleném regionu.
Celková koncepce předmětu směřuje k využití regionálních dějin v rámci výuky dějepisu na základní škole. - Metody hodnocení
- ústní zkoušení, seminární práce
- Informace učitele
- Požadavky k zakončení předmětu:
1. účast na seminářích – možné dvě neomluvené absence
2. vytvoření portfolia k vlastnímu regionu (vlastní obci, městu a okolí) na základě stanovené struktury a jeho prezentace v seminárních hodinách – délka prezentace 15 minut
Portfolio k dějinám regionu studentů (obce, města a okolí – struktura):
specifikace regionu
stručná historie místa
národnostní složení obce v dějinách
významné památky regionu
významné osobnosti regionu
mapy regionu – historická a současná – jejich komparace
bibliografie k dějinám místa – knihy a články, které byly o lokalitě napsány
fotografie (současné a historické - jejich komparace)
kroniky obce
archiv, pod který region spadá (fondy a jejich popis)
historické pohlednice obce a okolí
pověsti o obci
školství v obci v historii
rozhovor s pamětníkem (oral history)
znak či prapor obce
muzea a galerie v obci a okolí (jejich zaměření a expozice)
příprava historické procházky regionem (základní body)
příprava jedné aktivity pro terénní výuku daného regionu
V portfoliu je nutné uvádět použité zdroje. Převažujícími zdroji musí být literatura (knihy, časopisy, prameny). Internetové zdroje je možné v omezené podobě použít, musí být ale odcitovány. Důraz je kladen na korektnost citací. Sepsání portfolia je podmínkou přístupu k ústní zkoušce a jeho kvalita je výrazně započítávána do výsledné známky.
3. Ústní zkouška - rozprava o portfoliu a o základech regionálních dějin (dle zadání ve studijních materiálech).
Pokud bude studující na mobilitě v zahraničí, kontaktuje před odjezdem vyučujícího předmětu a domluví se na individuálním ukončení předmětu. To bude po vzájemné domluvě a stanovení úkolů umožněno.
Předmět je vybaven interaktivní osnovou. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/DE2A02