DE2B08 Historical geography for history teachers

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
DE2B08/KombiPred01: Fri 7. 3. 14:00–17:50 kancelář vyučujícího, J. Mihola
DE2B08/PrezPred01: Thu 18:00–18:50 učebna 60, J. Mihola
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je úspěšné zvládnutí přehledu dějin s důrazem na souvislosti, znalost základní zeměpisné terminologie, schopnost práce s mapami a atlasy a jejich analýza, orientace v regionálních dějinách a jejich zvláštnostech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je základní porozumění objektům studia historické geografie v kontextu školního dějepisu. V návaznosti na předchozí předměty nabídne shrnutí územního vývoje českých zemí, Evropy a světa v základních historických souvislostech, vývoj světské i církevní správy umožňující praktickou komparaci s dnešní situací. Důležitým cílem je poznávání a interpretace historické krajiny, porozumění proměn názvů měst a míst, vývoji kartografie v dějinách na příkladu analýzy starých map, plánů měst a školních dějepisných a zeměpisných atlasů.
Learning outcomes (in Czech)
Student se bude orientovat v základní terminologii, jménech a vývojových etapách historické geografie užitečných pro využití ve školním dějepisu. V historickém kontextu zvládne vysvětlit územní vývoj českých zemí a proměny států Evropy, vývoj církevní a světské správy včetně komparace s dnešním stavem. Dokáže vysvětlit a na konkrétním příkladu demonstrovat příklad tzv. historické krajiny. Bude schopen vysvětlit proměny místních a pomístních názvů, názvů měst a států na vybraných příkladech. Minulé i současné fenomény historie a geografie bude umět analyzovat srovnáním starých a nových školních atlasů, map a plánů měst. Historicko geografické poznatky dokáže využít a konkretizovat při zařazení regionálních dějin ve výuce dějepisu.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Historická geografie jako věda, předmět studia, vývoj, osobnosti, trendy 2) Územní vývoj českých zemí 3) Světská a církevní správa českých zemí 4) Historická krajina jako „theatrum mundi“ 5) Vyprávěné krajiny – krajina a její proměny očima historiků, spisovatelů, básníků, cestovatelů 6) Staré mapy, plány a školní zeměpisné a dějepisné atlasy v kontextu vývoje kartografie a jejich využití ve školním dějepisu 7) Historické atlasy, atlasy měst v kontextu regionálního dějepisu 8) Od Karlova mostu ke Gottwaldovu – geografické názvy jako zrcadlo historického vývoje. Proměny názvů měst a míst, místní, pomístní názvy, exonyma 9) Staré stezky, Historická geografie Evropy a světa ve středověku a novověku
Literature
    required literature
  • SEMOTANOVÁ, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha: Historický ústav, 1998, 293 s. ISBN 8085268736. info
  • ZWETTLER, Otto. Historická geografie světa. Vyd. 2. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 227 s. ISBN 8021004703. info
  • TRÁVNÍČEK, Dušan. Historická geografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 188 s. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, práce s mapou, obrazovými materiály, diskuse, samostatná práce - projekt z regionu, prezentace, didaktické náměty, vycházka s terénním výzkumem.
Assessment methods (in Czech)
Splnění zadaného úkolu - samostatné práce, kolokvium - ústní a písemné shrnutí, systematizace a procvičení získaných znalostí a dovedností.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/DE2B08