PdF:FC1016 Fyzikální repetitorium - Informace o předmětu
FC1016 Fyzikální repetitorium
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jan Čech, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje rekapitulaci stěžejních částí učiva fyziky. Studenti řeší komplexnějších fyzikálních problémy s cílem získat přehled i dostatečný nadhled pro pochopení širších souvislostí fyzikálních partíí. Výklad využívá poznatků dílčích fyzikálních disciplín, aniž by znovu opakoval detaily. Jeho součástí je rovněž komentář problematiky zkušebních okruhů státní závěrečné zkoušky z fyziky.
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu Fyzika a technika s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti, technickým aplikacím apod.
Dovednosti: Dokázat identifikovat principy přírodních dějů a technických aplikací. Provést dostatečnou aproximaci na bázi základních fyzikálních zákonů a provést následné výpočty jednoduchých aplikačních příkladů. Znát jednoduché pokusy a vztah probírané látky k praktickým aplikacím. Dokázat provádět kvalifikovaný odhad hodnot.
Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity a významu vědecké práce.
- vypočítat typické fyzikální úlohy - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- hlouběji integrovat fyzikální ideje, obecné přístupy a širším souvislosti
- vysvětlit a demonstrovat na příkladech a praktickém řešení konkrétních problémových úloh - Osnova
- Sylabus seminářů (po týdnech či blocích):
- 1. Fyzikální systém a jeho stav.
- 2. Vztažné soustavy.
- 3.–4. Pohybové rovnice a jejich řešení.
- 5.–6. Periodické děje.
- 7. Vlnění.
- 8.–9. Zákony zachování.
- 10. Termodynamika
- 11. Pole a jeho popis
- 12. Struktura látek
- Literatura
- povinná literatura
- Halliday, D., Resnik, R., Walker, J.:. Fyzika. VUTIUM Brno 2001. 1 254 s. info
- doporučená literatura
- FEYNMAN, Richard Phillips, Robert B. LEIGHTON a Matthew L. SANDS. Feynmanovy přednášky z fyziky : revidované vydání s řešenými příklady. Translated by Ivan Štoll. 2. vydání. Praha: Fragment, 2013, 435 stran. ISBN 9788025316443. info
- LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika : sbírka úloh pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 269 s. ISBN 8071960489. info
- LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika : sbírka úloh pro střední školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2000, 269 s. ISBN 807196204X. info
- LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika : sbírka úloh pro střední školy. 3. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 269 s. ISBN 807196266X. info
- LANDAU, Lev Davidovič a Aleksandr Isaakovič KITAJGORODSKIJ. Fyzika pro každého : mechanika/termika. Praha: Horizont, 1975, 289 stran. info
- Výukové metody
- Přednáška, samostatné referáty studentů, seminární práce
- Metody hodnocení
- vypracování otázky a typických příkladů z okruhů státní závěrečné zkoušky a jejich prezentace
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC1016