PdF:FC2027 Významné fyzikální experimenty - Informace o předmětu
FC2027 Významné fyzikální experimenty a historie fyziky
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/2. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Pawera, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC2024 Didaktika fyziky 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Přednáška podá studentům přehled o díle významných fyziků minulosti a přítomnosti. Poznatky budou sloužit k aplikaci ve výuce na škole pro motivaci žáků. Významným prvkem je mezipředmětovost historie fyziky s technikou, dalšími přírodovědnými obory, matematikou a filosofií.
Vědomosti: systematický přehled historického vývoje fyzikálního poznání; významné osobnosti fyziky; významné experimenty z jednotlivých partií fyziky; stanovení hypotéz a jejich ověření.
Dovednosti: zařadit osobnost do společenského a historického kontextu vývoje fyziky jako vědy; provádět základní experimenty; vytvořit hypotézu na základě dosavadní zkušenosti; ověřit hypotézu smyslovou zkušeností nebo experimentem; provést dedukci hypotézy na jevy dosud neznámé
Postoje: význam hodnoty práce fyziků v celé historii; hrdost na roli fyziků a fyziky ve společnosti; akceptovat význam fyzikálního experimentu v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: • orientovat se v historii fyziky • mít přehled o jednotlivých významných fyzikálních objevech a fyzicích • použít poznatky pro výuku ve škole jako zdroj silné motivace žáků. • aplikovat základní experimenty v pedagogické praxi • rozlišovat a klasifikovat experimenty • akceptovat a dodržovat odborné a etické požadavky při aplikaci experimentů ve školské praxi.
- Osnova
- Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
- • 1. Starověká fyzika
- • 2. Středověká fyzika
- • 3. Fyzika do konce 19. století
- • 4. Vědecké revoluce
- • 5. Moderní fyzika
- • 6. Stanovování vědeckých hypotéz
- • 7. Vědecké experimenty - reálné
- • 8. Vědecké experimenty – myšlenkové a počítačově simulované
- • 9. Galileiovy pokusy s volným pádem a pohybem po nakloněné rovině
- • 10. Významné experimenty klasické fyziky
- • 11. Významné experimenty moderní fyziky
- • 12. Diagnostika vědecké gramotnosti
- Literatura
- povinná literatura
- MALÍŠEK, Vladimír. Co víte o dějinách fyziky. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1986, 269 s. URL info
- doporučená literatura
- KRAUS, Ivo. Dějiny evropských objevů a vynálezů : od Homéra k Einsteinovi. 1. vyd. Praha: Academia, 2001, 330 s. ISBN 8020009051. info
- SVOBODA, Emanuel. Pokusy z fyziky na střední škole. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 266 s. ISBN 8071960101. info
- HAJKO, Vladimír. Fyzika v experimentoch. 1. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1988, 427 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení, projektová výuka.
- Metody hodnocení
- Závěrečný test, zpracování a prezentace individuálního projektu.
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC2027