FC5049 Obecná didaktika SOŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou vědomosti o základních tématech obecné didaktiky středního odborného vzdělávání; dále základní reproduktivní dovednosti práce s vzdělávacími cíli (RVP SOV), didaktickými zásadami a s výukovou technologií. Vědomosti a dovednosti jsou vždy zaměřené na střední odborné vzdělávání.
Vědomosti: Vzdělávací cíle, obsahy, metody, formy a prostředky, diagnostika a motivace ve výuce, role učitele ve výuce, vše s výrazným akcentem na střední odborné vzdělávání.
Dovednosti: Osvojení základů definování cílů a obsahů ve středním odborném vzdělávání, aplikace výukových technologií pro střední odborné vzdělávání (metody, formy a prostředky); aplikace diagnostiky a motivace ve středním odborném vzdělávání.
Postoje: Akceptovat význam zásad a dalších pravidel obecné didaktiky středního odborného vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student:
- porozumět vymezení obecné didaktiky SOŠ a jejich zásad;
- realizovat základní etapy didaktické transformace obsahů, pracovat s cíli a rozumět Maňákovu schématu výuky;
- akceptovat obecnou didaktiku jako klíčovou disciplínu profesní přípravy učitele odborného vzdělávání.
Osnova
  • 1. Historický vývoj obecné didaktiky a obecné didaktiky středního odborného vzdělávání.
  • 2. Role obecné didaktiky v přípravě učitele, školské systémy.
  • 3. Pojmy obecné didaktiky a obecné didaktiky středního odborného vzdělávání.
  • 4. Didaktické zásady.
  • 5. Vzdělávací cíle odborného vzdělávání uvedené v RVP SOV a práce s nimi
  • 6. Vzdělávací obsahy odborného vzdělávání a jejich didaktická transformace.
  • 7. Metody, formy a prostředky výuky používané ve středním odborném vzdělávání.
  • 8. Podmínky odborného vzdělávání - klima třídy, žákovo pojetí učiva.
  • 9. Učitelovo pojetí vyučování.
  • 10. Diagnostika a klasifikace žáka.
  • 11. Struktura osobnosti a činnosti učitele v odborném vzdělávání, příprava, realizace a reflexe.
  • 12. Aktuální problémy odborného vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
    doporučená literatura
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 239 stran. ISBN 9788024745909. URL info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
    neurčeno
  • VALIŠOVÁ, Alena a Miroslava KOVAŘÍKOVÁ. Obecná didaktika : a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Vydání 1. Praha: Grada, 2021, 310 stran. ISBN 9788027132492. URL info
Výukové metody
Konzultace, přednáška, seminář.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.