FC5051 Reflexe oborové praxe 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Základní znalosti z didaktiky praktického vyučování
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Cílem předmětu je poskytnout studentům prostor pro reflexi zkušeností z vlastní oborové praxe realizované v rámci předmětu Oborová praxe 1. Pomoci studentům prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti týkající se především získávání nových poznatků v jejich oboru.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: Na konci předmětu student bude: • lépe uchopovat podstatné aspekty vyhledávání vlastního dalšího oborového vzdělávání v souvislosti se základními dokumenty střední školy pro konkrétní obor vzdělání, které byly předmětem diskuse ve výuce; • dokáže cíleně využívat reflexi (a sebereflexi) jakožto nástroj profesního učení.
Osnova
  • Sylabus cvičení (po týdnech či blocích): • porozumění rozdílu mezi popisným a reflektivním psaním • skupinová práce s pedagogickým (reflektivním) deníkem • osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k oborově didaktickým aspektům v práci učitele.
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
    doporučená literatura
  • HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 137 s. ISBN 978-80-210-6423-2. info
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 226 s. ISBN 978-80-210-6424-9. info
Výukové metody
• různé formy skupinové diskuse; • práce s reflektivními deníky.
Metody hodnocení
• aktivní účast ve výuce; • odevzdání záznamů v reflektivním deníku.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.