PdF:FC5823 Tvorba výukových materiálů pro - Informace o předmětu
FC5823 Tvorba výukových materiálů pro odborné vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5823/Kombi01: So 2. 11. 10:00–13:50 učebna 50, So 30. 11. 10:00–13:50 učebna 50, J. Válek
FC5823/Prez01: Po 12:00–12:50 laboratoř 84, Po 15:00–15:50 laboratoř 84, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti o tvorbě výukových programů a multimediálních distančních
oporách zařaditelných do výuky, dále pak základní dovednosti aplikace digitální technologií ve výuce a tvorba
multimediálních distančních opor podle základních pravidel jejich tvorby. Navazuje na vědomosti a dovednosti získané
studiem předmětů úvod do oborových didaktik.
Vědomosti: sociální sítě; výukové programy; multimediální distanční opory;
Dovednosti: vytvářet multimediální distanční opory; vhodně zvolit digitální techniku pro daný předmět; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení multimediálních distančních opor do výuky
- vytvořit distanční opory a výukové programy
- aplikovat získané vědomosti ve výuce - Osnova
- Sylabus přednášek a cvičení (po týdnech či blocích):
- Obecný popis výukových programů, obecný popis visuálně orientovaných jazyků.
- Obecné principy vývoje aplikací.
- Struktura a vlastnosti výukových programů.
- Struktura aplikací a vlastnosti aplikace řízené událostmi
- Typy výukových programů.
- Online nástroje pro tvorbu výukových programů.
- Projekt výukového programu.
- Návrh projektu pro výukový program z předmětů aprobace.
- Distanční vzdělávání a e-learning, zásady tvorby distančních opor.
- Nasazení distančních opor v různých typech vzdělávání.
- Specifika distančních opor a vhodnost využití, možnosti vytváření multimediálních distančních opor.
- Využití prostředků MS Office pro tvorbu distančních opor.
- Struktura a obsah školních vzdělávacích programů (švp), metody, formy a prostředky realizace výstupů švp.
- Literatura
- povinná literatura
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning : učební text pro distanční studium. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008, 144 s. ISBN 9788086723563. info
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních vzdělávacích opor : jak vytvořit distanční studijní text. Vyd. 1. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006, 67 s. ISBN 8086302393. info
- doporučená literatura
- ww.nuv.cz
- LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. info
- STRACH, Jiří. SYSTÉM PRO SÍŤOVÉ TESTOVÁNÍ ŽÁKŮ A STUDENTŮ GENEROVÁNÍM TESTŮ. In Moderní technologie ve výuce. 2.ročník. Brno: MSD, 2008, s. 11-16. ISBN 978-80-7392-091-3. info
- Distanční vzdělávání v České republice : současnost a budoucnost : "uplatnění distanční formy pro vzdělávání dospělých" : III. národní konference, sborník příspěvků, Brno, 30.6.-2.7.2004. Edited by Helena Zlámalová. Vyd. 1. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2004, 342 s. ISBN 8086302024. info
- Výukové metody
- Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu. - Informace učitele
- Bednaříková, I. Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0277-7.
Průcha, J. Jak psát učební texty pro distanční studium : malá abeceda pro autory. Praha : Centrum pro studium vysokého školství, 2003. ISBN 80-248-0281-3.
Průcha, J. Požadavky na akreditaci studijních programů a kurzů distančního vzdělávání. Praha : Centrum pro studium vysokého školství, 1997. ISBN -.
Zlámalová, H. Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost. Sborník příspěvků . Praha : Centrum pro studium vysokého školství, 1999. ISBN 80-86302-15-6.
Zlámalová, H. Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0276-9.
kolektiv autorů: Microsoft Office Word 2003 Jednoduše, srozumitelně, názorně. Computer Press - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5823