PdF:FC6807 Aplikované výukové technologie - Informace o předmětu
FC6807 Aplikované výukové technologie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC6807/KombiPred01: So 21. 9. 12:00–13:50 laboratoř 84, Pá 27. 9. 14:00–15:50 laboratoř 84, Pá 8. 11. 14:00–15:50 laboratoř 84, Pá 15. 11. 14:00–15:50 laboratoř 84, J. Válek
FC6807/PrezPred01: Út 15:00–15:50 laboratoř 84, J. Válek
FC6807/PrezSem01: Út 14:00–14:50 laboratoř 84, J. Válek - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti o využití výukových technologií ve výuce, dále pak základní dovednosti aplikace digitální technologií ve výuce. Navazuje na vědomosti a dovednosti získané studiem předmětů úvod do oborových didaktik.
Vědomosti: zpracování dat různého charakteru;
Dovednosti: vhodně aplikovat digitální techniku pro daný předmět; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu;
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat výukové prostředky podle požadavků výuky
- vytvořit výukové programy a opory
- aplikovat získané vědomosti ve výuce - Osnova
- Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
- Zpracování textu, dat tabulkové kalkulátory, databáze
- Zpracování obrazu a videa
- Zpracování zvuku
- Tvorba a vyuţití WWW
- Didaktická technika
- Interaktivní tabule, software pro interaktivní tabule
- E-learning
- MOOC
- Tablety ve výuce
- Výukové programy
- Programování a simulace
- Řízení projektu: MindMap, SmartDraw, Ganttovy diagramy
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁROVÁ, Renáta a Ondřej DUFEK. Didaktické hry ve fyzice s využitím interaktivní tabule. In Strategie technického vzdělávání v reflexi doby. ústí nad Labem, 2011, s. 6-9. ISBN 978-80-7414-353-3. info
- BEDNÁROVÁ, Renáta a Ondřej DUFEK. Interaktivní tabule ve výuce fyziky. In RNDr. Miroslav Randa, Ph.D. Moderní trendy v řípravě učitelů fyziky 5. Plzeň, 2011, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-261-0030-0. info
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning : učební text pro distanční studium. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008, 144 s. ISBN 9788086723563. info
- doporučená literatura
- KONUPČÍK, Pavel. Didaktická technika II. Brno: PedF MU, 2010. info
- KONUPČÍK, Pavel. Didaktická technika I. Brno: PedF MU, 2009, 28 s. info
- GRIMUS, Margarete. eLearning, eTeaching, eEducation :an aspect of a new learning culture : study texts for European masters degrees. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2003, 205 s. ISBN 8073150522. info
- neurčeno
- VAŇKOVÁ, Šárka. Interaktivní tabule jako jeden ze současných trendů v hodinách hudební výchovy na základní škole. Teoretické reflexe hudební výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 8, č. 1, s. 21-31. ISSN 1803-1331. URL info
- MÍSAŘOVÁ, Darina, Kateřina MRÁZKOVÁ a Aleš RUDA. Interaktivní tabule jako nástroj pro osvojení kartografických dovedností žáků. 2010. info
- ZOUNEK, Jiří. Elearning ve školním vzdělávání. In PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 277-281. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Interaktivní tabule ve výuce němčiny. 2008. info
- Výukové metody
- Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Úkol společný všem formám studia:
Vytvořit studijní materiál splňující:
- Obsah materiálu: Konkrétní aktivita / vyučovací jednotka / blok výuky / celý semestr
- Téma bude odpovídat zaměření studia či školy.
- Musí být jasně definován určení a cíl materiálu a jasné prostředky, metody a formy.
- Materiál bude obsahovat didaktické prvky.
- Materiál bude identifikovatelný (jméno a příjmení autora, UČO, studijní kombinace či zaměření školy, název materiálu či téma hodiny)
- Bude splňovat náležitosti specifické pro daný typ materiálu.
- Uvést zdroje, dodržovat citační normy.
Alternativní varianta
- Vypracování seminární práce na konkrétní využití digitálních technologií ve výuce předmětu dle zaměření studenta.
- Lze pojmout i jako teoretickou úvahu, zamyšlení, esej.
- Nesmí jít o pouhé kopírovaní online zdrojů.
- Nutný vlastní přínos/zkušenosti/názor. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC6807