PdF:FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2 - Informace o předmětu
FC8004 Neudržitelný rozvoj lidstva 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Zájem o globální environmentální problémy; kritické myšlení a schopnost uvažovat v širších souvislostech. Předmět NUR2 volně navazuje na NUR1, ale mohou si jej zapsat i studeni, kteří NUR1 neabsolvovali.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit studenty s konceptem (ne)udržitelného rozvoje lidstva a jeho alternativami v environmentálních, energetických, ekonomických a etických souvislostech. Student si má osvojit vědomosti o globálních problémech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na vědecký přístup k poznávání komplexního systému světa, práci s kvalitními zdroji informací a rozvoj kritického myšlení. V skupinové diskuzi je rozvíjena schopnost vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Poznatky o vlivu lidstva na zemský systém a rizicích tohoto působení.
- Příčiny a vzájemné vztahy globálních problémů
- Diskutovat o (ne)udržitelném rozvoji lidstva v širších souvislostech - Osnova
- 1. Svět jako adaptivní komplexní systém
- 2. Perspektivy budoucnosti lidstva
- 3. Kolapsy komplexních společností (různorodé příčiny kolapsů, katabolický kolaps)
- 4. Využívání energie společností (energetické zdroje, koncept „ropného zlomu“), energetická návratnost
- 5. Koncept „přiměřených technologií” (E. F. Schumacher)
- 6. Neudržitelnost hospodářského růstu, (vztah energie a ekonomiky, co jsou peníze, měnový systém)
- 7. Věda a společnost v kontextu UR (vědecké revoluce, občanská angažovanost vědců, objektivita vědy a médií)
- 8. Omezenost vnímání světa (kognitivní zkreslení)
- 9. Klasifikace environmentálních rizik
- 10. Adaptace na lokální úrovni, meze adaptace, zranitelnost, odolnost
- 11. Existenciální riziko (riziko vyhynutí lidstva)
- 12. Bartlettovy zákony udržitelnosti
- Literatura
- povinná literatura
- AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V závěrečné diskusi ve skupině student prokáže, že se v dané problematice dobře orientuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC8004