PdF:FJ2041 Geografie frankofonních zemí - Informace o předmětu
FJ2041 Geografie frankofonních zemí
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Dušan Kráčmar (přednášející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
Ing. Mgr. Hana Delalande (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk pro hospodářskou činnost (program PdF, B-FJHC) (2)
- Cíle předmětu
- Na základě všeobecného poznání regionální geografie frankofonních zemí (v návaznosti na předmět FJHC_GFZS "Geografie frankofonních zemí – seminář) si osvojit schopnost cíleného získávání nových konkrétních poznatků o probíraných regionech a schopnost jejich syntézy v komplexním rámci vývojové souvztažnosti dílčích geografických sfér - s důrazem na problém využití v hospodářské a obchodní činnosti. Seminář navazuje na přednášky. Práce v semináři je zaměřena především na analýzu demografických, ekonomických a sociálních faktorů a zamyšlení se nad současným vývojem. Studenti pracují s rozličným autentickým materiálem (mapy, grafy, texty).
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení předmětu je student schopen: · orientovat se v mapách frankofonních zemí, tj. lokalizovat na ní základní prvky fyzické i socioekonomické sféry (ostrovy, poloostrovy, hory, řeky, jezera, sídla, regiony atp.) · pochopit a vysvětlit postavení frankofonních zemí v celoevropském i celosvětovém kontextu včetně historického vývoje tohoto postavení · charakterizovat přírodní podmínky jednotlivých frankofonních zemí o geologický vývoj, povrch, klima, vodstvo, půdy, biotu a životní prostředí · charakterizovat socioekonomické podmínky jednotlivých frankofonních zemí o obyvatelstvo, sídla, zemědělství průmysl a služby · nalézt souvislosti mezi oběma složkami, syntetizovat je a komplexně vyhodnotit · vytvořit si vlastní názor na další vývoj jednotlivých frankofonních zemí, jejich postavení ve světě a tyto názory obhájit vlastními argumenty
- Osnova
- 1. Uvedení a koncepce předmětu
- 2. Vývoj teritoriálního rozšíření frankofonie
- 3. Výčet frankofonních zemí a organizací dle státoprávní pozice a pozice francouzštiny
- 4. Výklad frankofonních zemí dle světadílů
- 5. Souhrnná charakteristika frankofonní části světa
- 6. Význam frankofonie z hlediska Francie
- 7. Mezinárodní význam frankofonie
- 8. Frankofonie a Česká republika
- Literatura
- povinná literatura
- POISSONNIER, Ariane. Atlas de la francophonie: Le français, plus qu'une langue. Paris: AUTREMENT, 2021. ISBN 978-2-7467-5693-9. info
- NJIKÉ NOUTCHIÉ, Jackson. Civilisation progressive de la francophonie : avec 500 activités. Paris: Cle International, 2003, 191 s. ISBN 2090339454. info
- doporučená literatura
- Histoire de la France des origines a nos jours (Orig.) : Dějiny Francie : od počátků po současnost. info
- LIŠČÁK, Vladimír. Státy a území světa. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2009, 895 s. ISBN 9788072774142. info
- ŠRÁMEK, Jiří. Úvod do dějin a kultury frankofonních zemí (Belgie, Lucembursko, Švýcarsko, Kanada). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 89 s. ISBN 80-210-1060-6. info
- neurčeno
- ABRAMOWICZ, Maciej. Le Québec : au coeur de la francophonie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1999, 189 s. ISBN 8322714327. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář.
- Metody hodnocení
- a) orientace v mapě světa
b) písemná zkouška z Geografie frankofonních zemí
c) seminární práce z Geografie frankofonních zemí
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FJ2041