PdF:FJ3BP_FJC4 Jazyková cvičení a reálie IV - Informace o předmětu
FJ3BP_FJC4 Jazyková cvičení a reálie IV
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předpoklad: FJ3BP_FJC1, FJ3BP_FJC2, FJ3BP_FJC3 - Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Čtvrtá část kurzu praktického jazyka je zaměřena na systémové srovnávání českého a francouzského jazyka. Překladová cvičení v učebnici Francouzština pro pokročilé (lekce 23-25) upozorňují na rozdíly mezi oběma jazyky a přispívají k překonávání interferenčních vlivů. Překlady souvislých textů s užitím překladatelských postupů umožňujících zachování ducha cílového jazyka. Kurz předpokládá úroveň receptivních dovedností blížící se C1 a úroveň produktivních dovedností vyšší než B2.
- Osnova
- Překladatelské postupy: 1. Transpozice slovního druhu: jednoduchá a dvojnásobná. 2. Transpozice synkaktická: aktivum za pasívum, větný člen za vedlejší větu. 3. Transpozice francouzského podstatného jména do češtiny. 4. Transpozice českého adverbia. 5. Koncentrace a diluce. 6. Nahrazování plnějším výrazem (étoffement) a opačně (dépouillement). 7. Modulace. 8. Větná synonymie.
- Literatura
- TIONOVÁ, A. a kol. Francouzština pro pokročilé. 2. vyd. Praha : LEDA, 2000. 526 s. ISBN 80-85927-80-2.
- ABRY, D., CHALARON, M.-L. La grammaire des premiers temps 1. 2. vyd. Grenoble : PUG, 2000. 259 s. ISBN 2-7061-0888-6.
- DESCOTES-GENON, Ch. a kol. L'Exercisier. 1. vyd. Grenoble : PUG, 1999. 335. ISBN 2-7061-0451-1.
- GIRARDET, J., CRIDLIG, J.-M. Panorama de la langue française 2. 1. vyd. Paris : CLE International, 1996. 191 s. ISBN 2-09-033722-2.
- GREGOIRE, M., MERLO, G. Exercices communicatifs de la Grammaire progressive du français. 1. vyd. Paris : CLE International, 1998. 191 s. ISBN 209-033860-1.
- KLEINEIDAM, H., VINCENT, M.. Praxis der franzoesischen Grammatik. 1. vyd. Mnichov : Hueber, 1988. 190 s. ISBN 3-19-006993-X.
- RADINA, O. Francouzština a čeština: systémové srovnávání dvou jazyků. 2. vyd. Praha : SPN, 1977. 303 s. 14-560-81.
- Metody hodnocení
- Průběžná kontrola: Během semestru studenti píší testy na prověření svých znalostí. Jejich výsledky nebudou mít vliv na postup ke zkoušce. Písemná část zkoušky: Test na látku probranou během prvních dvou semestrů včetně lexikálních cvičení v učebnici. Minimální úspěšnost je 70%. Ústní část zkoušky po zvládnutí testu: Schopnost samostatného ústního vyjadřování na základě neznámých textů. Znalost gramatiky a frazeologie probrané v učebnici. Zkouška je hodnocena jednou známkou podle výsledků testu a ústní části.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/FJ3BP_FJC4