GP6002 Galerijní praxe 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/3. galerijní praxe. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (cvičící)
MgA. Andrea Kaňkovská (cvičící)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování předmětu Profesní praxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je absolvování převážně galerijní praxe v konkrétních institucích zaměřených na zprostředkování umění - v galeriích, muzeích, kulturních centrech, v centrech mimoškolní výchovy i v jiných kulturních zařízeních a uměleckých institucích
Výstupy z učení
Studující dokáží zpracovat přípravu a uskutečnit samostatný doprovodný program, galerijní animaci nebo originální autorský program k výstavě, k výtvarné památce, k architektuře či k jednotlivému výtvarnému dílu
Osnova
  • 1. Studijní návštěva vybraných galerijních programů 2. Studijní návštěva vybraného lektorského oddělení 3. Příprava doprovodných programů v galerii nebo v jiných institucích 4. Tvorba galerijních animací nebo originálního programu 5. Týmové projekty ve spolupráci s katedrovými galeriemi Harmonogram: Náslechy a studium v instituci 5-10 hodin Příprava, rešerše, konzultace 5-10 hodin Praxe (animace, besedy, výuka) 3-5 hodin
Literatura
    povinná literatura
  • FULKOVÁ, Marie. Galerijní a muzejní edukace : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. V Praze: Uměleckoprůmyslové museum, 2013, 351 s. ISBN 97880710112709. info
  • FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2013, 1 online. URL info
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4. info
  • Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Photo by Radek Horáček. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998, 142 s. ISBN 8072040847. info
    doporučená literatura
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika : metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010, 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9. info
Výukové metody
- týmové projekty - lektorské programy - tvorba pracovních listů
Metody hodnocení
1.Textové a obrazové zpracování zkušeností z náslechů, konzultací a studia v instituci 2. Heslovitý reflexivní popis uskutečněných programů s fotodokumentací (případně videodokumentem) s uvedením základních údajů specifikovaných podle typu programu (instituce, datum uskutečnění, typ programu, rozsah, výstava, účastníci programu, reflexivní komentáře aj.) 3. Odevzdání CD s kompletním materiálem 4. Aktivně přednesený prezentační příspěvek v semináři
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.