PdF:HV019 Didaktické praktikum z HV 2 - Informace o předmětu
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV019/01: Čt 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových činností. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat percepční aktivity a různé typy instrumentálních a hudebně-pohybových doprovodů do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
- Výstupy z učení
- Student:
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových;
- osvojí si činnosti hudebně-poslechové; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Instrumentální činnosti: typy doprovodů; hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek; percepční činnosti – činnosti sluchové a poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – rozdělení poslechu, metodický postup poslechu. Hra na sopránovou zobcovou flétnu. Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- doporučená literatura
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti z vokálních, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových činností a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2: zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 2 lidové písně.
e) 6 lidových písní (z toho 2 vícehlasé), 4 umělé dle vlastního výběru (pro žáky 2. stupně ZŠ): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice 1 písně do velké tercie (nahoru i dolů); dirigování.
f) K 1 lidové a 1 umělé písni vypracovat podrobný metodický postup k následné práci s písní. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/HV019