HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
HV018 Didaktické praktikum z HV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních činností, tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat různé typy instrumentálních doprovodů, tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
Výstupy z učení
Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu
Osnova
  • Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
  • - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
  • - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
  • - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
  • - stavba a průběh vyučovací hodiny
  • - osobnost pedagoga HV
  • - hodnocení a klasifikace
  • Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
  • Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
  • Realizace intonačních cvičení v praxi.
  • Realizace PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
  • Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
  • Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
Literatura
    povinná literatura
  • HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
  • SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
    doporučená literatura
  • VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
  • SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
  • VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
  • SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu a jejich odprezentování v semináři.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2 zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 2 lidové písně.
e) 6 lidových písní (z toho 2 vícehlasé), 4 umělé dle vlastního výběru (pro žáky 2. stupně): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice 1 písně o velkou tercii (nahoru i dolů); dirigování.
f) K 1 lidové a 1 umělé písni vypracovat podrobný metodický postup k následné práci s písní.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.