PdF:HV059 Teorie umění a hud. semiotika - Informace o předmětu
HV059 Teorie umění a hudební semiotika
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí v oblasti obecné teorie umění a sémiotiky, osvojení příslušné terminologie, vhled do problematiky vnímání a interpretace uměleckého díla. Cílem semináře je prohloubení získaných poznatků a jejich aplikace v umělecké a pedagogické praxi.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět strukturnímu systému hudebního díla, sémiotickým a uměnovědným pojmům v souvislostech.
- Osnova
- Program přednášek:
- 1. Vztah estetiky a teorie umění. Umění, klasifikace umění, specifičnost uměleckého sdělování, výrazové prostředky jednotlivých druhů umění. Extenzivní a intenzivní přechody.
- 2. Funkce, potenciální a aktualizovaná hodnota, proměnlivost norem. Základy obecné sémiotiky (syntaktika, sémantika a pragmatika). Teorie znaku.
- 3. Vývoj obecné, uměnovědné a hudební sémiotiky
- 4. Základní typy znaků: ikon, index, symbol; teorie znaků (type, token, interpretant, sémantém, metaznak).
- 5. Umělecké dílo jako znakový systém, kódy v hudbě a ostatních druzích umění (problematika slohu, stylu). Denotace konotace; prezentace reprezentace ve vztahu k uměleckému dílu
- 6. Problematika analýzy uměleckého díla
- 7. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti
- 8. Masová kultura obecně
- 9. Kýč jako produkt masové kultury, problematika reklamy; tzv. midcult
- 10. Problematika vztahu artificiální a nonartificiální hudby; komerčnost v hudbě
- 11. Pragmatická rovina sémiotiky
- Program semináře:
- Komplexní analýzy vybraných hudebních děl se zaměřením na sémantickou analýzu.
- Metodika komplexní a sémantické analýzy.
- Sémantické pojetí výkladu hudebního díla, vytváření významů v umění a hudbě.
- Specifika programní hudby. Znakovost uměleckého díla. Axiologická hlediska.
- Hudební kýč se zaměřením na problematiku artificiální a non-artificiální hudby.
- Literatura
- FALTUS, L. Hudební sémiotika pro skladatele. Brno: JAMU, 1993.
- VOLEK, J. Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém,
- MAREK, Z. FALTUS, L. K~sémantické analýze hudebního díla. Brno: PdF UJEP, 1982.
- FUKAČ, J. - POLEDŇÁK, I. K~typologickým polarizacím hudby, zejména polarizaci hudby artificiální a nonartificiální. Hudební věda, 1977, č. 4.
- SEDLÁČEK, Marek. Východiska poslechových činností ve výuce hudební výchovy na základních a středních školách (k sémantické analýze Obětem Hirošimy Krzysztofa Pendereckého). In Musica viva in schola XIX. 1. vyd. Brno: MU, 2005, s. 68-81, 13 s. ISBN 80-210-3796-2. info
- SEDLÁČEK, Marek. Eco, Umberto. Teorie sémiotiky (A Theory of Semiotics). (Translated by Marek Sedláček). 1. vyd. Brno: JAMU, 2004, 410 s. JAMU. ISBN 80-85429-99-3. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 8071786977. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
- SEDLÁČEK, Marek. K problematice sémantické analýzy v kontextu komplexní analýzy. In Olomoucké jarní muzikologické konference. 1. vyd. Olomouc: PdF UPOL, 2000, s. 49-52. Sborník referátů ze 3. a 4. ročníku. ISBN 80-244-0181-9. info
- HAWKES, Terence. Strukturalismus a sémiotika. Translated by Olga Trávníčková. Vyd. 1. Brno: Host, 1999, 174 s. ISBN 8086055620. info
- POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti : veřejná komunikace ve věku zábavy. Translated by Irena Reifová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 190 s. ISBN 8020407472. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Edited by Jan Jirák. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 8071782009. info
- Musical semiotics in growth. Edited by Eero Tarasti - Paul Forsell - Richard Littlefield. Imatra: Indiana University Press, 1996, xvii, 642. ISBN 0-253-21009-7. info
- ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda, 1995, 417 stran. ISBN 8020504729. info
- TARASTI, Eero. A theory of musical semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 1994, xvi, 328 s. ISBN 0-253-35649-0. info
- CHVATÍK, Květoslav. Strukturální estetika :řád věcí a řád člověka. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1994, 86 s. ISBN 80-85865-03-3. info
- KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Praha: Torst, 1994, 183 s. ISBN 8085639173. info
- VOLEK, Jaroslav. Základy obecné teorie umění. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 259 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuse v hodině.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška. Vstupní podmínkou ke zkoušce je seminární práce (8 stran) na dohodnuté téma odevzdaná prostřednictvím odevzdávárny v ISu v zápočtovém týdnu a prezentace sémantické analýzy vybrané programní hudební skladby (v semináři, 15 min.).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/HV059