PdF:HV7BP_ZSB2 Základy sbormistrovství 2 - Informace o předmětu
HV7BP_ZSB2 Základy sbormistrovství 2
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Michal Vajda (cvičící)
- Garance
- MgA. Michal Vajda
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: MgA. Michal Vajda - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV7BP_ZSB2/01: Po 11:35–13:15 učebna 43, M. Vajda
HV7BP_ZSB2/02: Út 9:45–11:25 učebna 43, M. Vajda
HV7BP_ZSB2/03: St 16:10–17:50 učebna 43, M. Vajda - Předpoklady
- HV7BP_ZSB1 Základy sbormistrovství 1
Bezpečné ovládání hry na klavír (housle), intonace a zpěvu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: - Taktovací schemata 2 - 12, agogické změny, slučování a dělení dob, diferencování pohyb pravé a levé ruky dirigenta, připrava a nastup, závěrečné gesto. - Temperované a čisté sborové ladění, artikulace vokálů a konsonantů. Typy sborových těles, koncertní postavení sboru , organizace zkoušek, dlouhodobý dramaturgický plán tělesa. -Zasady studia sborových partitur pro dětské, ženské, mužské, smíšené obsazení. - Sbory a capella, sbory s doprovodem. - Pojmy: Nástupy, závěry, dělení, lomení, nástupy na doby, které nemáme ve schématu, auftakty - předtaktí, dynamika.
- Osnova
- - Čeští sboroví skladatelé 20 století. Charakteristická díla, vokální a instrumentální tvorba pro děti. - Sborové ladění a intonace, artikulace konsonant a vokálů, tembrová vyrovnanost. Zpěvní artikulace: legáto, staccato, mezzostaccato, staccatissimo, portamento, glisando, lidový skluz, přiraz. Čeští sbormistři a dirigenti 20 století. Umělecký růst pevěckých spolků, mezinárodní uspěchy učitelskych těles a ostatních českých sborů. Falzet, přechodné tony, voixmixte, vibrato, tremolo, sotto voce. Sborové skladby s doprovodem. Taktovácí schemata složených taktů. Dirigentské osobnosti světové urovně, nejlepší profesionální a amatérské sbory. Literatura: J.Kolář : Sborový zpěv a řizení sboru" Praha 1998 Dejiny české hudební kultury" (1,2) Praha 1972, 1981. M.Buček : Sborový zpěv 2. MU Brno 1990 J.Vrchotová-Patová "Pěvecká připrava" a "Sborový zpěv" Praha 1986. - Repertoár: B. Smetana - Tři ženské sbory, L. Janáček - Ukvalské písně. Student skladby nastuduje nejprve u nástroje (klavír, housle). Student předvede bezpečné zvládnutí hry partitur včetně tempa, dynamiky a výrazu. Zpěv všech jednotlivých hlasů sborové partitury bez opory nástroje včetně tempa, dynamiky a výrazu podmínkou. Po zvládnutí předchozích disciplín, student předvede nastudovanou dirigentskou techniku jednotlivých skladeb za doprovodu klavíru včetně tempa, dynamiky a výrazu.
- Literatura
- doporučená literatura
- BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv. 2 [Buček, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 240 s. ISBN 80-210-0513-09. info
- BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 240 s. ISBN 8021005130. info
- BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 138 s. ISBN 8021002018. info
- KOSTEČKA, Jan. Sborový zpěv a řízení sboru. 1. vyd. Brno: UJEP Brno, 1972, 248 s. info
- neurčeno
- ROB, Josef a Ivana ŠTÍBROVÁ. Sborový zpěv a řízení sboru. Edited by Jiří Kolář. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 143 s. ISBN 8071845574. info
- ROB, Josef, Ivana ŠTÍBROVÁ a Jiří KOLÁŘ. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 182 s. ISBN 8071845566. info
- ŘÍHA, Josef. Sborový zpěv v hodinách hudební výchovy. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1979, 79 s. info
- VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. Pěvecká příprava učitelů hudební výchovy : pro studující PeF a PGS. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 83 s. info
- DOSTALÍK, Jaroslav. Dětský sborový zpěv jako svébytná estetická kvalita hudby. Edited by Zdeněk Blažek. 1968, 105 s. info
- LÝSEK, František. Dětský sborový zpěv. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958, 173 s. info
- Výukové metody
- praktické dirigování
- Metody hodnocení
- Student skladby nastuduje nejprve u nástroje (klavír, housle). Student předvede bezpečné zvládnutí hry partitur včetně tempa, dynamiky a výrazu. Zpěv všech jednotlivých hlasů sborové partitury bez opory nástroje včetně tempa, dynamiky a výrazu podmínkou. Po zvládnutí předchozích disciplín, student předvede nastudovanou dirigentskou techniku jednotlivých skladeb za doprovodu klavíru včetně tempa, dynamiky a výrazu.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/HV7BP_ZSB2