ICJ06 Skladba

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJ06/Kombi01: Pá 4. 10. 11:00–12:50 učebna 4, Pá 13. 12. 8:00–9:50 učebna 60, I. Kolářová
ICJ06/Prez01: Čt 17:00–17:50 učebna 1, I. Kolářová
ICJ06/Prez02: Út 13:00–13:50 učebna 34, I. Kolářová
ICJ06/Prez03: Út 12:00–12:50 učebna 41, I. Kolářová
ICJ06/Prez04: Út 16:00–16:50 učebna 7, I. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka.
(a) schopnost vysvětlit syntaktické pojmy;
(b) praktické využití teoretických znalostí při rozboru věty a souvětí;
(c) praktické využití teoretických znalostí i praktických dovedností při výuce skladby na 1. stupni ZŠ.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
(a) dokáže interpretovat význam věty podle postoje mluvčího v kontextu;
(b) dokáže vysvětlit význam základních větných členů pro strukturu věty, ovzvláště přísudku;
(c) zvládá komplexní rozbor věty jednoduché, dokáže určit i větné členy; dokáže najít chyby ve stavbě věty jednoduché a stylizační nedostatky (nevhodný slovosled, porušení vazby ve vztahu větných členů), najde chyby v rozboru věty jednoduché;
(d) dokáže analyzovat různá souvětí a znázornit jejich stavbu.
Osnova
  • Prezenční studium (12 seminářů v semestru)
  • 1. Modalita výpovědi. Výpovědi oznamovací, rozkazovací, přací a tázací. Druhy otázek podle různých kritérií.
  • 2. Věta a její struktura. Větné členy základní. Přísudek jako základní větný člen, úloha přísudku při vytváření věty.
  • 3. Vyjádření a nevyjádření podmětu. Shoda přísudku s podmětem.
  • 4. Věty s podmětem a věty bezpodmětové.
  • 5. Větné členy rozvíjející. Kritéria poznávání rozvíjejících větných členů.
  • 6. Grafické znázornění stavby věty jednoduché. Interpunkce ve větě jednoduché. Funkce interpunkce pro význam věty.
  • 7. Pravidla slovosledu v češtině, nedostatky ve slovosledu. Nejčastější chyby ve stylizaci věty.
  • 8. Souvětí, druhy souvětí. Věta hlavní a vedlejší, věta řídící a věta závislá. Souvětí souřadné, poměry mezi souřadně spojenými větami.
  • 9. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět. Vedlejší věty podmětné, přísudkové, předmětné, přívlastkové a doplňkové.
  • 10. Souvětí podřadné. Vedlejší věty příslovečné. Využití souvětných přísloví a pranostik při poznávání stavby souvětí.
  • 11. Stavba složitého souvětí. Grafické znázornění stavby souvětí.
  • 12. Interpunkce v souvětí. Souvětí s vloženými větami.
  • Kombinované studium (2 x 2 hodiny v semestru)
  • I.
  • a) Modalita výpovědi. Výpovědi oznamovací, rozkazovací, přací a tázací. Druhy otázek podle různých kritérií.
  • b) Větné členy základní, jejich vyjádření. Shoda přísudku s podmětem. Věty jednočlenné.
  • c) Větné členy rozvíjející. Kritéria poznávání rozvíjejících větných členů.
  • d) Grafické znázornění stavby věty jednoduché. Interpunkce.
  • II.
  • a) Souvětí, druhy souvětí. Věta hlavní a vedlejší, věta řídící a věta závislá. Souvětí souřadné, poměry mezi souřadně spojenými větami.
  • b) Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět.
  • c) Stavba složitého souvětí. Interpunkce věty jednoduché a souvětí. Grafické znázornění stavby souvětí.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
    neurčeno
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
Výukové metody
Prezenční studium:
- Řízený rozhovor o terminologických problémech
- Problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...)
- Analýza textu, rozbor věty jednoduché a souvětí
- Samostudium
- Ověřování praktických znalostí individuálními písemnými úkoly na semináři.


Kombinované studium:
Samostudium
Přednáška
Rozhovor o poznatcích získaných samostudiem
- Problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...)
- Analýza textu, rozbor věty jednoduché a souvětí
Metody hodnocení
Požadavky ke kolokviu: - úspěšné zvládnutí písemky v závěru semestru, prověřující znalost látky dané osnovou předmětu a tematickými okruhy.
Písemka obsahuje 52-60 dílčích syntaktických jevů, úspěšnost znamená správně vyřešit 70 % úkolů.
Informace učitele
Z titulů literatury, která je označena jako povinná, si student může vybrat jeden.
Studenti a studentky, kteří budou na mobilitě v zahraničí, nemají povinnost účasti na seminářích. Předmět mohou ukončit i po návratu. Je vhodné před odjezdem kontaktovat vyučující a domluvit se.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zkouškou je složení zkoušky z předmětu ZS1BP_CJC2.
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ICJ06