PdF:ICJ08 Slovní zásoba a tv. slov - Informace o předmětu
ICJ08 Slovní zásoba a tvoření slov
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Adriana Válková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJ08/Kombi01: Pá 21. 2. 18:00–19:50 učebna 7, So 10. 5. 12:00–13:50 učebna 4, I. Kolářová
ICJ08/Prez01: Čt 9:00–9:50 učebna 6, I. Kolářová
ICJ08/Prez02: Út 8:00–8:50 učebna 56, I. Kolářová
ICJ08/Prez03: Út 12:00–12:50 učebna 57, I. Kolářová
ICJ08/Prez04: Po 10:00–10:50 učebna 56, I. Kolářová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- 1. Představit studentům strukturu české slovní zásoby, její charakteristiku a kritéria třídění slovní zásoby.
2. Naučit studenty pracovat s online nástroji, které slovní zásobu zpracovávají (tj. s korpusovými aplikacemi a s IJP – slovníky).
3. Seznámit studenty se slovotvornou utvářeností slovní zásoby a naučit je pracovat s e-zdroji zpracovávajícími slovotvorbu.
4. Obeznámit studenty se slovotvornými postupy v češtině a s hlavními slovotvornými prostředky.
5. Rozvíjet schopnosti analyzovat slovo z hlediska jeho významu a slovotvorné stavby. - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že na konci výuky předmětu jsou studenti schopni:
(a) vyhledat v textu synonymum nebo antonymum zadaného slova, odlišit mnohoznačné slovo od homonyma;
(b) interpretovat význam některých méně známých (zejména archaických) slov;
(c) identifikovat frazém nebo sousloví;
(d) provést slovotvornou analýzu slova (tj. poznat základové slovo a slovotvorný formant, kterým bylo slovo utvořeno);
(e) provést rozbor stavby slova. - Osnova
- PREZENČNÍ STUDIUM:
- 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov.
- 2. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu. Vztahy významové nadřazenosti a podřazenosti.
- 3. Pojmenování jednoslovná a víceslovná.
- 4. Dobové příznaky slov a víceslovných pojmenování. Archaismy a neologismy. Význam archaismů a neologismů.
- 5. Slova přejatá.
- 6. Slova motivovaná a nemotivovaná.
- 7. Druhy tvoření slov v češtině, jejich specifické znaky.
- 8. Tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí - odvozování.
- 9. Skládání slov v češtině. Zkracování slov.
- 10. Slovotvorný rozbor.
- 11. Rozbor stavby slova.
- 12. Lexikální pravopis.
- KOMBINOVANÉ STUDIUM:
- 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov.
- a) Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovná a víceslovná.
- b) Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu. Vztahy významové nadřazenosti a podřazenosti.
- 2. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy.
- a) Slova motivovaná a nemotivovaná.
- b) Druhy tvoření slov v češtině; odvozování, skládání a zkracování.
- c) slovotvorný základ a slovotvorný formant.
- d) Slovotvorný rozbor.
- 3. Rozbor stavby slova.
- 4. Lexikální pravopis.
- Literatura
- povinná literatura
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- doporučená literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- HAUSER, Přemysl. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 49 s. ISBN 978-80-210-4841-6. info
- SVOBODOVÁ, Diana. Tvoření slov a česká lexikologie. Ostrava, 2005. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- neurčeno
- MACHÁLEK, Tomáš. Slovo v kostce – agregátor slovních profilů. 2019. URL info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- ŠMERK, Pavel, Karel PALA a Markéta PRAVDOVÁ. Internetová jazyková příručka. 2010. URL info
- Výukové metody
- Prezenční studium:
1. Práce s textem, vyhledávání slov v textu, identifikace vlastností slova v textu a jeho významu.
2. Analýza slovotvorné struktury - společná a individuální práce.
3. Komplexní rozbor stavby slova.
4. Samostatné tvoření slov.
Kombinované studium
1. Vyvození základní terminologie - skupinová práce.
2. Analýza slovotvorné struktury - společná a individuální práce.
3. Komplexní rozbor stavby slova - vyvození na základě konkrétních příkladů. - Metody hodnocení
- Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnově předmětu, které bude ověřeno písemnou kontrolou. První termín bude vypsán v zápočtovém týdnu.
Písemka bude obsahovat slovotvorné a lexikální jevy, pro úspěšné složení zápočtu musí student/ka správně vyřešit 70 % úkolů. - Náhradní absolvování
- V případě pobytu v~zahraničí studující mohou pracovat se studijními materiály vkládanými do interaktivní osnovy. Doporučujeme jejich průběžné studium podle časových možností: k~textovým úkolům/cvičením jsou po každém semináři vkládána řešení. Zápočtovou písemku mohou studující napsat po návratu buď v~některém z~vypsaných termínů, nebo v~termínu individuálně domluveném.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zápočtem je úspěšné složení zkoušky z předmětu ZS1BP_CjC2.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/ICJ08