PdF:IGEk01 Integrovaný společenskovědní z - Informace o předmětu
IGEk01 Integrovaný společenskovědní základ 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/1. 12 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (10,00 %) - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o krajině, jejím ovlivnění a vnímání člověkem.
Součástí ukončení předmětu je sběr materiálů do vlastního regionálního portfolia - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vyjmenovat typy a struktury krajiny a určit typy krajiny podle fotografií;
- pracovat s různými typy zobrazení krajiny;
- porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
- použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
- vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem;
- Orientovat se v druzích map
- Popsat kompozici mapy
- vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku vybrané pojmy a přírodní i společenské změny způsobené přítomností člověka v krajině, popsat jeho pozitivní i negativní vlivy.
- Osnova
- Krajina a vnímání krajiny člověkem
- Panoramatický náčrt
- Zobrazování krajiny
- Tvorba mapy a plánu velkého měřítka
- Mapy a mapová kompozice, základy kartografie
- Vývoj lidského druhu
- Člověk v krajině v době kamenné
- Využívání přírodnin člověkem
- Dřeviny a houby
- Udržitelný život - Život na souši
- Literatura
- doporučená literatura
- KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině : pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 stran. ISBN 9788021066595. info
- NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 430 s. ISBN 9788024425146. info
- ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
- TOMAN, Jan. Naší přírodou krok za krokem : rostliny. Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd., v Albatr. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001020. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení, sběr materiálů pro regionální portfolio, domácí příprava a studium
- Metody hodnocení
- předložení kompletně zpracovaného portfolia poznávačka - dřeviny a houby
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pro ukončení předmětu je vyžadována aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů a tvorba portfolia zaměřeného na místo bydliště.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IGEk01