PdF:IGEp03 Didaktika společenskovědních t - Informace o předmětu
IGEp03 Didaktika společenskovědních témat Člověk a jeho svět
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IGEp03/01: Po 9:00–12:50 učebna 42, K. Gorčíková, M. Jireček
IGEp03/02: Po 14:00–17:50 učebna 24, K. Gorčíková, M. Jireček
IGEp03/03: St 13:00–16:50 učebna 24, K. Gorčíková, M. Jireček - Předpoklady
- IBIp07 Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět využívá znalostí studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o společnosti, především pak s nejčastějšími chybami a obecně neplatnými generalizacemi, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a událostí. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených vhodných postupů a příkladů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- identifikovat problémové oblasti učiva o společnosti, promýšlet a reflektovat návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky i předměty;
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce;
- kriticky posoudit dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy…) pro výuku témat o společnosti a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky a příklady, které jsou oborově i didaktické správné;
- pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a událostí volit vhodné příklady a postupy;
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální.
- Osnova
- 1.Pojetí vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v kurikulu, návaznosti 2. Učební úlohy ve vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět 3. Učebnice, didaktické pomůcky a materiály, miskoncepty, 4. Výuka práce s mapou 5. Výuka regionů ČR a Evropy 6.Chronologie, dějiny okolo nás 7.Dějiny 20. století ve výuce 8. Místně zakotvené učení: možnosti terénní výuky ve vlastivědném učivu 9. Terénní výuka – zákony, učebnice, materiály
- Literatura
- Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdidaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU.
- Výukové metody
- diskuse, výklad, výstupy studentů, terénní výuka, vzájemné hodnocení
- Metody hodnocení
- - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
- Na každém semináři bude zadán úkol (např. vypracování přípravy na hodinu, vzájemné hodnocení apod.). V závěrečném hodnocení bude zohledněna kvalita vypracování průběžných úkolů i kvalita závěrečné přípravy hodnocené vyučujícím. - Informace učitele
- Požadavky k zakončení: aktivní účast; 2 přípravy + vzájemné hodnocení; úloha s využitím portfolia; 1 skupinová příprava (bude upřesněno na semináři)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IGEp03