PdF:IGEp03 Didaktika společenskovědních t - Informace o předmětu
IGEp03 Didaktika společenskovědních témat Člověk a jeho svět
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IGEp03/01: Po 9:00–12:50 učebna 42, K. Gorčíková, M. Jireček
IGEp03/02: Po 14:00–17:50 učebna 24, K. Gorčíková, M. Jireček
IGEp03/03: St 13:00–16:50 učebna 24, K. Gorčíková, M. Jireček
IGEp03/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Gorčíková, M. Jireček - Předpoklady
- IBIp07 Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět využívá znalostí a dovedností studujících získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů Člověk a jeho svět a navazuje na předmět Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět. V rámci jednotlivých seminářů jsou studující seznámeni se specifikací dějepisného a zeměpisného učiva ve výuce společenskovědních témat na 1. stupni základní školy ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Prostřednictvím vhodných metod studující plánují vyučovací jednotky na vybrané téma, které vychází ze vzdělávacího obsahu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a připravují projekt či integrovanou tematickou výuku, které jsou následně využity v rámci souvislé pedagogické praxe studujících. Studující se seznamují s konkrétním učivem a na vybraném tématu aplikují didaktickou transformaci učiva s důrazem na tvorbu cílů hodiny, přípravu učebních úloh s vyšší kognitivní náročností a s tím související rozvíjení mapových dovedností a využití badatelsky orientované výuky. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených vhodných postupů a příkladů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu budou studující schopni:
- aplikovat didaktickou transformaci učiva na jakékoliv téma společenskovědního základu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět;
- na základě této aplikace připravit a reflektovat dvě učební jednotky zaměřené na geografické a historické učivo Člověk a jeho svět s důrazem na integraci učiva, regionální princip a badatelský přístup;
- kriticky posoudit dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy…) pro výuku témat o společnosti a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky a příklady, které jsou oborově i didaktické správné;
- naplánovat a realizovat projektovou výuku nebo integrovanou tematickou výuku v rozsahu nejméně 4 vyučovacích hodin s využitím učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět;
- připravit a aktivně otestovat questing jako jednu z aktivizujících a komplexních metod místně zakotveného učení;
- identifikovat problémové oblasti učiva o společnosti, promýšlet a reflektovat návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky i předměty.
- Osnova
- Rámcová osnova integrovaného předmětu:
- 1. Společenskovědní témata Člověk a jeho svět v kurikulu, tvorba časového a tematického plánu, inovace kurikula, integrace obsahů primárního učiva s důrazem na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
- 2. Didaktická transformace obsahu, stavba vyučovací hodiny, učební úlohy (cíle, kognitivní náročnost, diferenciace ve výuce) na příkladu společenskovědních témat Člověk a jeho svět, mapové dovednosti a jejich vazba na Bloomovu taxonomii
- 3. Využití regionu a místně zakotveného učení, specifika zeměpisného učiva na 1. stupni, tvorba pokladových her (questing) a dalších aktivizačních metod ve výuce, integrace obsahů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s dalšími obory
- 4. Projektová výuka a integrovaná tematická výuka na příkladu témat globálního rozvojového vzdělávání, příprava projektu / integrované tematické výuky propojená se souvislou pedagogickou praxí na 1. stupni studujících
- 5. Reflexe pedagogické praxe s důrazem na reflexi projektu / integrované tematické výuky, jejímž jádrem je učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, práce s portfoliem s ohledem na kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství
- 6. Realizace výuky – rozbor výukových situací pomocí videonahrávek z hodin předmětů Člověk a jeho svět, didaktické formalismy ve výuce, diferenciace práce s obsahy, klíčové kompetence a jejich systematické rozvíjení ve výuce
- 7. Badatelsky orientovaná výuka společenskovědních témat Člověk a jeho svět, další metody, problematická místa a specifika dějepisného učiva na 1. stupni
- 8. Terénní výuka v městské části Brno střed, práce s historickými i aktuálními mapami a fotografiemi, specifika výuky mimo třídu a možnosti propojení s badatelskou či projektovou výukou
- 9. Práce s přípravami na vyučovací hodiny a jejich vzájemným hodnocením reflektujícím didaktickou transformaci učiva (promyšlenou stavbu hodiny vč. promyšlených cílů, zařazení úloh vyšší kognitivní náročnosti a jejich diferencovanou podporu, integraci témat vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, využití aktivizujících metod výuky, reflexe v a po výuce.).
- Literatura
- povinná literatura
- Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdidaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU.
- HÁJKOVÁ, Eliška a Jiří KULICH. Učíme (se) místem. Edited by Blažena Hušková. [Horní Maršov]: Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s., 2022, 436 stran. ISBN 9788086838595. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 160 s. Spisy pedagogické fakuty Masarykovy univerzity svazek č. 100. ISBN 978-80-210-8163-5. info
- TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
- doporučená literatura
- Pete, B., & Robin Fogarty, R. (02017). Everyday Problem-Based Learning: Quick Projects to Build Problem-Solving Fluency. Alexandria: ASCD.
- SOBEL, David. Place-Based Education: Connecting Classrooms and Communities. 2004
- o Hušková, B. (2014). Questing. Tvoříme hledačky pro lidi a s lidmi. Actea.
- KAŠOVÁ, Jitka. Cesta za žákovskými projekty : metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice : Klíčový rok. Edited by Jana Kindlmannová. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013, 149 s. ISBN 9788090550209. info
- KOVALIK, Susan a Karen D. OLSEN. Integrovaná tematická výuka : model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 8090187315. info
- Výukové metody
- diskuse, badatelsky orientovaná výuka, terénní výuka, tandemová výuka, projektová výuka, integrovaná tematická výuky, regionální výuka, využití metod vzájemného hodnocení, metody práce s textem a vizuáliemi (fotografie, grafy, mapy, historické mapy, časová osa a další) s důrazem na společenskovědní témata Člověk a jeho svět
- Metody hodnocení
- Vzájemné hodnocení odevzdaných příprav - integrované přípravy s využitím geografických témata vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a historickýxh témat vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět;
- zapracování připomínek vzešlých ze vzájemného hodnocení;
- návrh, příprava, realizace a sebereflexe projektové či integrované tematické výuky s využitím obsahu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět;
- vzájemné hodnocení vytvořeného questu.
- zapracování připomínek z hodnocení projektové výuky a stavby hodiny od vyučujících.
- Informace učitele
- Na každém semináři bude studujícím zadán úkol směřující k cílům předmětu. Termíny pro jednotlivé úlohy budou stanoveny vyučujícím na příslušném semináři a budou zavedeny do e-learningové opory (interaktivní osnovy předmětu). Studující v průběhu jednotlivých seminářů navrhnou a vzájemně si ohodnotí následující výstupy:
- časový a tematický plán učiva společenskovědních témat Člověk a jeho svět pro 2. období 1. stupně s důrazem na regionální princip a integraci zeměpisného a dějepisného učiva a s vazbou na očekávané výstupy dle aktuálně platného RVP ZV;
- stavbu dvou vyučovacích hodin pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět s důrazem na integraci geografického a historického vzdělávacího obsahu Člověk a jeho svět. Příprava bude navržena prostřednictvím didaktické transformace obsahu a bude zahrnovat: regionální princip, badatelsky orientovanou výuku, úlohy vyšší kognitivní náročnosti, úlohy rozvíjející mapové dovednosti a integrující přístup provazující geografické a historické učivo;
- hledačku pro žáky 2. období 1. stupně základní školy, která reflektuje principy místně zakotveného učení. Studující dále navrhnou a realizují v průběhu souvislé pedagogické praxe projektovou výuku nebo integrovanou tematickou výuku na vybrané téma z oblasti Člověk a jeho svět. Po realizované výuce provedou sebehodnocení, které na semináři diskutují mezi sebou i v interakci s vyučujícími předmětu. V závěrečném hodnocení bude zohledněna kvalita vypracování průběžných úkolů i kvalita závěrečné přípravy hodnocené vyučujícím.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/IGEp03/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IGEp03