PdF:IHV08 Didaktika hudební výchovy 1 - Informace o předmětu
IHV08 Didaktika hudební výchovy 1
Pedagogická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1/0. 4 konzultace za semestr (v kombinované formě). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- IHV05 Hra na nástroj 4
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Didaktika hudební výchovy 1 je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z hudební teorie, harmonie, dějiny hudby, nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. V souladu se současnými trendy výchovy a vzdělání je pozornost věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Dále je důraz kladen na integrativní pojetí předmětu, které přispívá k pochopení souvislostí mezi jednotlivými druhy umění. Cílem předmětu je: - osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních, intonačních, rytmicko-pohybových a instrumentálních; - ovládnout základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
- Výstupy z učení
- Student/ka • - je schopen/a vytvořit a v praxi aplikovat hudební hry pro navození hlavového tónu, vytváření dechové opory a hlasových cvičení • - dovede uplatnit rytmický prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem • - v propojení s prvky hry na tělo rozvíjí senzomotorické dovednosti, rytmickou pulzaci a cítění • - osvojí si základní taktovací schémata, umí vytvořit instrumentální doprovody k písním a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem • - prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu •
- Osnova
- - Teoretický úvod do Didaktiky hudební výchovy(charakteristika předmětu; hudebněvýchovné činnosti; klasifikace hudebních schopností; tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině; stavba a průběh vyučovací hodiny). - Činnosti vokální: složky hlasové výchovy; metodický nácvik jednohlasé a vícehlasé písně. Intonační výchova. - Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu. Zpracování a zápis lidové písně v úpravě pro malé děti (h1, a1, g1, c2, d2). - Deklamace: práce s textem – říkadlo/ báseň. - Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové a instrumentální. - Základy dirigování – taktování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu.
- Literatura
- povinná literatura
- LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
- SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
- doporučená literatura
- JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
- ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
- FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
- VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
- TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
- TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
- neurčeno
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
- Výukové metody
- Teoretická i praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová a intonační cvičení, jednohlasá/vícehlasá píseň – práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy; zpracování partitury k vybrané písni – instrumentální doprovod.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy. c) Dechová a hlasová cvičení – písmené zpracování přípravy rozezpívání pro daný ročník 1. stupně. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C, D, G, F dur); 3 lidové písně, 1 píseň v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). e) 6 lidových písní, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír a dirigování. f) Zpracování partitury k vybrané písni – instrumentální doprovod.
- Navazující předměty
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IHV08