PdF:IPPk01 Základy odborné komunikace - Informace o předmětu
IPPk01 Základy odborné komunikace
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 7. 10. 14:00–15:50 učebna 35, Pá 16. 12. 16:00–17:50 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je napomoci elementární enkulturaci studentů učitelství do akademického prostředí a zvýšit jejich citlivost vůči specifickým aspektům (zejména písemné) odborné komunikace. Po absolvování předmětu budou studenti schopni komunikovat s ostatními členy akademické obce podle pravidel respektovaných v oboru. Budou zorientováni v komplexu pedagogických a příbuzných oborů. Budou rozumět roli diplomové práce v kurikulu přípravy pro profesi učitelství. Budou zároveň schopni zpracovávat seminární a další odborné práce v souladu s pravidly (např. citačními) respektovanými v oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen orientovat se v pravidlech a normách (psaných i nepsaných) komunikace v akademickém prostředí.
- Osnova
- Předmět uvádí studenty učitelství do způsobů akademické práce. Pozornost je věnována jednak obecným principům akademické komunikace a jednak specifikům komunikace v pedagogických oborech. Studenti se seznamují se strukturou pedagogických a příbuzných oborů a se způsoby rozvíjení jejich diskurzu. Představeny jsou oborové odborné i popularizační časopisy a taktéž časopisy profesní. Specifickými tématy jsou např. struktura odborného textu či etické principy odborné komunikace včetně problému plagiátorství. Řešeny jsou i technické náležitosti seminárních a závěrečných prací včetně používání citačních norem. Diskutovaná témata zahrnují např.: Pedagogika jako vědecká disciplína; charakteristiky komunikace v akademickém prostředí; charakteristiky odborného textu; diskurz teoretických, empirických a přehledových textů; struktura odborného textu, odborné a popularizační pedagogické časopisy, publikační činnost a její etické aspekty; citační normy a jejich užití.
- Literatura
- doporučená literatura
- FASORA, Lukáš a Jiří HANUŠ. Masarykova univerzita v Brně. Příběh vzdělání a vědy ve střední Evropě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 271 s. Dějiny. ISBN 978-80-210-4850-8. info
- MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006, 481 s. ISBN 8080632197. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
- Výukové metody
- Individuální a skupinové konzultace, teoretická příprava s četnými odkazy do autentických materiálů.
- Metody hodnocení
- Kolokvium - skupinová diskuse na témata zpracovaná v sylabu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/IPPk01