IPSk07 Psychodidaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPSk07/OS01: Pá 27. 9. 9:00–12:50 učebna 42, J. Sklepníková
Předpoklady
!NOWANY( IPSk06 Psychohygiena , IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS , IPSk08 Poradenská psychologie a patop )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/8, pouze zareg.: 0/8
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSk05,IPSk06,IPSk07,IPSk08 v semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je vybavit studenty základními teoretickými poznatky psychodidaktiky s aplikací ve výchovně vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti budou schopni:
- definovat základní pojmy;
- vysvětlit proces utváření poznatkových systémů žáků;
- definovat dětská pojetí a pracovat s nimi;
- popsat a využít strategie učení žáků;
- popsat a vysvětlit vyučovací styly učitele;
- diagnostikovat individuální charakteristiky učících se žáků;
- aplikovat psychodidaktické postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování.
Osnova
  • 1. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání
  • 2. Učitelovo pojetí výuky
  • 3. Učební styl žáka
  • 4. Vyučovací styl učitele
  • 5. Základy paměti a učení
  • 6. Dětské prekoncepty a jejich využití ve výuce
  • 7. Dětské pojetí různých fenoménů a jejich změna
  • 8. Aplikace teorie kognitivního vývoje v praxi učitele
  • 9.- 10. Pedagogický konstruktivismus ve výuce
  • 11.- 12. Postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
    doporučená literatura
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • The Oxford handbook of school psychology. Edited by Melissa A. Bray - Thomas J. Kehle. New York: Oxford University Press, 2011, xx, 894. ISBN 9780199348404. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071786268. info
Výukové metody
prezentace tématu, skupinová diskuse, projekt, četba
Metody hodnocení
zápočet - aktivní účast ve výuce, písemný nebo ústní zápočtový test (65% úspěšnost)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.