PdF:IPSk07 Psychodidaktika - Informace o předmětu
IPSk07 Psychodidaktika
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPSk07/OS01: Pá 27. 9. 9:00–12:50 učebna 42, J. Sklepníková
- Předpoklady
- !NOWANY( IPSk06 Psychohygiena , IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS , IPSk08 Poradenská psychologie a patop )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/8, pouze zareg.: 0/8
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSk05,IPSk06,IPSk07,IPSk08 v semestru. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je vybavit studenty základními teoretickými poznatky psychodidaktiky s aplikací ve výchovně vzdělávacím procesu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti budou schopni:
- definovat základní pojmy;
- vysvětlit proces utváření poznatkových systémů žáků;
- definovat dětská pojetí a pracovat s nimi;
- popsat a využít strategie učení žáků;
- popsat a vysvětlit vyučovací styly učitele;
- diagnostikovat individuální charakteristiky učících se žáků;
- aplikovat psychodidaktické postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování. - Osnova
- 1. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání
- 2. Učitelovo pojetí výuky
- 3. Učební styl žáka
- 4. Vyučovací styl učitele
- 5. Základy paměti a učení
- 6. Dětské prekoncepty a jejich využití ve výuce
- 7. Dětské pojetí různých fenoménů a jejich změna
- 8. Aplikace teorie kognitivního vývoje v praxi učitele
- 9.- 10. Pedagogický konstruktivismus ve výuce
- 11.- 12. Postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování
- Literatura
- povinná literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
- doporučená literatura
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
- The Oxford handbook of school psychology. Edited by Melissa A. Bray - Thomas J. Kehle. New York: Oxford University Press, 2011, xx, 894. ISBN 9780199348404. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071786268. info
- Výukové metody
- prezentace tématu, skupinová diskuse, projekt, četba
- Metody hodnocení
- zápočet - aktivní účast ve výuce, písemný nebo ústní zápočtový test (65% úspěšnost)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IPSk07