ITVp061 Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu jsou studující schopni porozumět, vysvětlit a v praxi aplikovat základní poznatky z oblasti tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. Dokáží využít poznatky a dovednosti získané v předchozích praktických tělovýchovných předmětech k vytvoření přípravy na metodický výstup z tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví, a to s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí a obsahu vzdělávání na 1. stupni základní školy. Předmět je teoretickým základem pro navazující studijní předměty Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 1 a 2.
Výstupy z učení
Studující rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. Dokáže využít získané poznatky a dovednosti k reflektovanému metodickému výstupu z tělesné výchovy v integraci s prvky výchovy ke zdraví. Zhodnotí možnosti učitele a školy z hlediska podpory zdraví žáků.
Osnova
  • • Seminář: 1 Zdraví a jeho determinanty. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. Strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Podpora zdraví ve školním prostředí. 2 Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii. Nástin vývoje školní tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. 3 Cíle tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, vzdělávací programy a jejich koncipování. Úkoly a stavba vyučovací hodiny tělesné výchovy. Programy a projekty podpory zdraví na 1. stupni ZŠ. 4 Pohybové schopnosti, pohybové učení, faktory ovlivňující proces pohybového učení. Záměrné sociální učení. 5 Vyučovací a diagnostická činnost učitele, bezpečnost učebního prostředí, komunikace v tělesné výchově. 6 Metabolizmus při pohybové činnosti, pojetí zdravotně orientované zdatnosti. 7 Didaktické metody a formy v tělesné výchově. Školní a mimoškolní pohybový režim žáků. 8 Tělesná výchova zdravotně oslabených žáků, prevence a kompenzace poruch hybného systému. 9 Výživa člověka, obezita a nemoci spojené s výživou, výživové chování dětí a možnosti jeho ovlivňování ve školním i mimoškolním prostředí. 10 Kouření, alkohol a návykové chování. Primární i sekundární prevence návykového chování. 11 Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví. 12 Prevence zdravotně rizikového chování. Problematika dětských úrazů. Shrnutí problematiky. • Cvičení: Reflektované metodické výstupy studentů z tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví.
Literatura
    povinná literatura
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Abeceda pohybové aktivity dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9405-5. URL URL URL info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
    doporučená literatura
  • • JANOŠKOVÁ, H.; ŠERÁKOVÁ, H.; MUŽÍK, V. Zdravotně preventivní pohybové aktivity [online]. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018 [cit. 2018-06-20]. Elportál. Dostupné z: http://is.muni.cz/elportal/?id=1402925 ISBN 978-80-210-8890-0, 978-80-210-8891-7
  • • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Teoretická příprava, praktická cvičení, metodické výstupy studentů, reflexe metodických výstupů studentů.
Metody hodnocení
Didaktický test, reflexe a sebereflexe písemné přípravy na metodický výstup, reflexe a sebereflexe metodického výstupu.
Navazující předměty
Informace učitele
Požadavky ke splnění předmětu pro studující na mobilitě v zahraničí: Způsob individuálního plnění předmětu je nutné předem dohodnout s vyučujícími předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.