IVV02 Umění a tvorba 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Andrea Herzanová (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVV02/KombiSem01: Pá 21. 2. 14:00–15:50 učebna 13, Pá 7. 3. 16:00–17:50 učebna 13, Pá 28. 3. 15:00–16:50 učebna 13, Pá 2. 5. 15:00–16:50 učebna 13, A. Herzanová, P. Novotná
IVV02/01: každou sudou středu 8:00–9:50 učebna 13, A. Herzanová, P. Novotná
IVV02/02: každou lichou středu 11:00–12:50 učebna 13, A. Herzanová, P. Novotná
IVV02/03: každou sudou středu 10:00–11:50 učebna 13, A. Herzanová, P. Novotná
IVV02/04: každou lichou středu 9:00–10:50 učebna 13, A. Herzanová, P. Novotná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci.
Osnova
  • Různorodost výtvarného vyjádření (orientace v základních výtvarných postupech a technikách) – autenticita výtvarného projevu jedince (studenta, žáka prvního stupně) s ohledem na typologii kreslířů, vývojové proměny výtvarného projevu žáka prvního stupně. Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Výtvarné umění jako inspirace tvorby. Autentické zážitky z výstav výtvarného umění (možnosti zprostředkování umění).
Literatura
    povinná literatura
  • Stadlerová, H. & kol. (2010). ZOP Zkušenost, odbornost a praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU PdF.
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996, 87 s. ISBN 80-85808-30-7. info
    doporučená literatura
  • Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON.
  • Roeselová, V. (2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH.
  • ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
Výukové metody
Aktivizační a inspirační metody, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, výtvarná hra a experiment. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (domácí zadání, virtuální prostor pro sdílení tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí).
Metody hodnocení
praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce, aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), splnění domácích zadání a jejich včasné odevzdání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IVV02