NJ_K130 Spolková země Bavorsko

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_K130/01: Pá 11. 10. 16:00–17:50 učebna 12, Pá 8. 11. 16:00–17:50 učebna 12, Pá 6. 12. 16:00–17:50 učebna 12, R. Wagner
NJ_K130/02: každé liché úterý 17:00–18:50 učebna 2, R. Wagner
Předpoklady
Ausreichende rezeptive Deutschkenntnisse um dem Unterricht auf Deutsch folgen zu können.
Dostačující receptivní kompetence v němčině, které umožňují posluchači sledovat výuku v němčině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, den Hörern vor dem Hintergrund der naturräumlichen Voraussetzungen einen Überblick über die aktuellen wirtschaftlichen, sozialen und politischen Gegebenheiten im Bundesland Bayern zu verschaffen. Insbesondere soll eine differenzierte Sichtweise auf die Bundesrepublik Deutschland unterstützt werden, bei der (analog zur Wahrnehmung der "Multizentrik" im sprachlichen Bereich) die regionale Vielfalt in den Blick rückt.
Cílem předmětu je poskytovat přehled a současné hospodářské, politické a společenské situaci ve spolkové zemi Bavorsku. Nadřazeným vzdělávacím cílem je podporovat u studujících povědomí, že „Německo“ není monolitní blok, ale vyznačuje se vysokou mírou diverzity a regionální rozrůzněnosti.
Výstupy z učení
Am Ende des Semesters sollten die Teilnehmer in der Lage sein,
- die wichtigsten Kennzeichen der bayerischen Gesellschaft auf politischem, wirtschaftlichem und sozialem Gebiet aufzuzählen,
- die Gestaltungsfreiräume Bayerns im Rahmen des Föderalismus zu beschreiben,
- das föderale System in der Bundesrepublik mit dem System in Tschechien zu vergleichen,
- Informationen zum politischen und wirtschaftlichen Geschehen in Bayern und der Bundesrepublik richtig einzuordnen,
- den wichtigsten Wortschatz in Fachtexten zu Politik und Gesellschaft zu verstehen (rezeptive Kompetenz) und sich mündlich und schriftlich zum öffentlichen Leben in Bayern verständlich zu äußern (produktive Kompetenz).

Na konci semestru by měli účastníci semináře být schopni:
- vyjmenovat základní rysy bavorské společnosti v oblastech politiky, ekonomiky a sociální struktury (např. znát bavorské kraje, bavorského premiéra, zaměření bavorské ekonomiky na terciární sektor apod.);
- popisovat spolupráci bavorského státu a federálních institucí v rámci německého federalismu;
- srovnávat (alespoň v hrubých obrysech) situaci v SRN se situací v ČR, co se týká federální uspořádaní státu a společnosti;
- správně zařazovat informace z médií tykající se politického dění v Bavorsku a SRN;
- zvládat nejdůležitější slovní zásobu používanou v textech (např. novinových článcích), které se zabývají veřejným životem v Bavorsku; příslušné výrazy (např. „Bund“, „Länder“) by měli absolventi semináře umět adekvátně používat, a to jak receptivně, tak i produktivně;
Osnova
  • - Naturräumliche Voraussetzungen (Lage, natürliche und kulturlandschaftliche Gliederung, Verkehrswege und Rohstoffausstattung);
  • - einige Grundfakten der bayerischen Geschichte: vom Königreich (Wittelsbacher) zum Bundesland;
  • - Sozial- und Wirtschaftsstruktur nach dem Zweiten Weltkrieg einschließlich aktueller Entwicklungen;
  • - Politisches System (Bayerische Verfassung, Staatsorgane und Kompetenzverteilung, wichtige Akteure, Wahlsystem, Entscheidungsabläufe, Volksbegehren und Volksentscheid); an geeigneten Stellen Vergleich mit den entsprechenden Gegebenheiten in der Tschechischen Republik;
  • - Verwaltungsaufbau (Gliederung in Bezirk, Landkreis und Gemeinde, Kompetenzverteilung und hierarchische Gliederung);
  • - Föderalismus: theoretische Rechtfertigung und Typologie, bundesdeutscher Föderalismus am Beispiel Bayerns und kritische Bewertung unter Einbezug der Diskussion um die Föderalismusreform und den spezifisch tschechischen Erfahrungen aus dem Zerfall der Tschechoslowakischen Föderation;
  • - Bildungsföderalismus als Kernstück der Länderkompetenzen; das Bayerische Abitur;
  • - Kulturelles Leben in Bayern (politischer Rahmen, Hochkultur und Pop-Kultur, bayerischer Film u. ä.)
  • - přírodní předpoklady pro rozvoj bavorské společnosti (geografická poloha, členění teritoria, velké dopravní komunikace apod.);
  • - některé základní fakty bavorských dějin: cesta z království (Wittelsbacherové) do spolkové země;
  • - sociální a hospodářská struktura po druhé světové válce (včetně nejaktuálnějších trendů);
  • - politický systém (Bavorská ústava, státní orgány, volební systém, nejdůležitější aktéři, bavorských referenda); na vhodných místech srovnávání s příslušnými institucemi v České republice;
  • - veřejná správa, organizace Bavorska do krajů, spolupráce v oblasti administrativy a zákonodárství mezi Bavorskem a orgány SRN;
  • - základní otázky federálního uspořádání státu, kritická diskuze s přihlédnutím k českým zkušenostem (např. i z období ČSSR);
  • - školství jako jádro samostatných prav spolkových zemí v SRN, bavorská maturita;
  • - kulturní život v Bavorsku (politický rámec, vysoká kultura a populární kultura, bavorský film apod.)
Literatura
    povinná literatura
  • ROTH, Rainer A., Isolde LEITNER, Karin HOFMANN a Bernhard OHLMEIER. Freistaat Bayern : politische Landeskunde. 4. überarb. Aufl. München: Bayerische Landeszentrale für politische Bildungsarbeit, 2008, 442 s. info
    doporučená literatura
  • STURM, R. – ZIMMERMANN-STEINHART, P. Föderalismus. Eine Einführung. 1. vyd. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 2005. ISBN 3-8329-1063-8.
Výukové metody
Gemeinsame Arbeit an den Themen (selbständige Lektüre, Diskussion im Seminar) und kurze Präsentationen der Teilnehmer zu speziellen Themen.
Společná diskuze jednotlivých témat, samostatná četba zdrojových textů; krátké prezentace účastníků semináře;
Metody hodnocení
Voraussetzung für den Scheinerwerb (zápocet) ist die Erledigung aller im Semester aufgegebener Hausaufgaben (Lektüre von Texten mit Fragen; kleine Recherchen zu den vorgegebenen Themen). Für zusätzliche Kreditpunkte ("Kolloquium") muss ein kurzes Referat in der Prüfungszeit gehalten werden.

písemné úkoly (odevzdání v elektronické podobě v IS) a podrobné okomentování ze strany vyučujícího; případně také opětovné odevzdání opravené verze;
při ukončení kolokviem je třeba připravit prezentaci k vybranému tématu spojenému s Bavorskem; prezentace proběhne ve zkouškovém období;
Náhradní absolvování
Bei Auslandsaufenthalten (z.B. im Rahmen des ERASMUS-Programms) kann der Abschluss eines inhaltlich gleichwertigen Kurses an der Gastuniversität als Studienleistung voll anerkannt werden. Daneben ist die Anerkennung aufgrund der Abgabe aller verpflichtenden Aufgaben (Abgabeordner im IS) bzw. die Abfassung einer Seminararbeit (nach Konsultation mit dem Dozenten) möglich.

Preferovaný způsob ukončení předmětu v~případě pobytu na zahraniční univerzitě (např. v~rámci programu ERASMUS) je uznání ekvivalentního předmětu ze studijního programu hostující univerzity. Další možnost je absolvovat předmět vypracováním všech povinných úkolů v~IS, resp. odevzdáním seminární práce (po konzultaci s~vyučujícím).

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin a prostřednictvím zpětné vazby na odevzdané písemné úkoly. Mimo dobu výuky mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím e-mailu.
Um den Lernprozess und den Prozess der Reflexion des eigenen Lernerfolges bei Studierenden im kombinierten Studium zu unterstützen, finden entsprechende Diskussionen während der (im Stundenplan vorgesehenen) Kontaktstunden statt; demselben Ziel dienen die schriftlichen Anmerkungen zu den eingereichten Aufgaben. Darüber hinaus können die Studierenden den Dozenten jederzeit per E-Mail kontaktieren

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2024/NJ_K130/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_K130