PdF:NJ_L400 Literatura pro děti a mládež - Informace o předmětu
NJ_L400 Literatura pro děti a mládež
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_L400/Kombi01: Pá 27. 9. 12:00–12:50 učebna 11, Pá 11. 10. 12:00–12:50 učebna 11, Pá 25. 10. 12:00–12:50 učebna 11, Pá 8. 11. 12:00–12:50 učebna 11, Pá 22. 11. 12:00–12:50 učebna 11, Pá 6. 12. 12:00–12:50 učebna 11, J. Veličková
NJ_L400/Prez01: Út 12:00–12:50 učebna 22, J. Veličková - Předpoklady
- Interesse an der deutschsprachigen Literatur (nicht nur) für Kinder- und Jugendliche.
Česky: Zájem o německy psanou literaturu (nejen) pro děti a mládež. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Das Ziel des Kurses ist es, (1) den Studierenden theoretische Kenntnisse über die bedeutendsten Genres der deutschsprachigen Literatur (nicht nur) für Kinder und Jugendliche am Beispiel ausgewählter literarischer Texte zu vermitteln; (2) die Studierenden mit den Prinzipien der Arbeit mit literarischen Texten (von der Auswahl eines geeigneten literarischen Textes, dessen literarischer und didaktischer Analyse sowie dessen anschließender Didaktisierung) im DaF-Unterricht bekannt zu machen; und (3) die Fähigkeit der Studierenden diese Prinzipien bei der Arbeit mit literarischen Texten (nicht nur) für Kinder und Jugendliche im DaF-Unterricht zu entwickeln.
Cílem kurzu je (1) poskytnout studujícím teoretické znalosti o nejdůležitějších žánrech německojazyčné literatury (nejen) pro děti a mládež na základě vybraných literárních textů; (2) seznámit studující s principy práce s literárními texty (od výběru vhodného literárního textu, jeho literární a didaktické analýzy až po jeho následnou didaktizaci) ve výuce němčiny jako cizího jazyka; a (3) rozvíjet schopnost studujících tyto principy aplikovat při práci s literárními texty (nejen) pro děti a mládež ve výuce němčiny jako cizího jazyka. - Výstupy z učení
- Am Ende dieses Kurses können die Studierenden (1) die wesentlichen Genres der deutschsprachigen Literatur (nicht nur) für Kinder und Jugendliche beschreiben sowie anhand ausgewählter literarischer Texte ihre Besonderheiten für die Arbeit mit diesen im Fremdsprachenunterricht aufklären; (2) die grundlegenden Prinzipien der Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht beschreiben (von der Auswahl eines geeigneten literarischen Textes über seine literarische und didaktische Analyse bis hin zu seiner anschließenden Didaktisierung); und (3) diese Prinzipien bei der Arbeit mit literarischen Texten (nicht nur) für Kinder und Jugendliche im DaF-Unterricht anwenden.
Česky: Na konci tohoto předmětu bude studující schopen (1) vyjmenovat a popsat stěžejní žánry německojazyčné literatury (nejen) pro děti a mládež a na základě vybraných literárních textů pojmenovat jejich specifika pro práci s nimi v cizojazyčné výuce; (2) popsat základní principy práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka (od výběru vhodného literárního textu, jeho literární a didaktické analýzy až po jeho následnou didaktizaci); a (3) aplikovat je při práci s literárními texty (nejen) pro děti a mládež ve výuce němčiny jako cizího jazyka. - Osnova
- Definition eines literarischen Textes; ausgewählte Genres der deutschsprachigen Literatur (nicht nur) für Kinder und Jugendliche (Gedicht, Lied, Bilderbuch, Comics, Kurzgeschichte, ...) und ihre Spezifika für die Arbeit mit ihnen im Fremdsprachenunterricht; grundlegende Prinzipien der Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht: Ziele der Arbeit mit literarischen Texten im Fremdsprachenunterricht, Auswahl eines geeigneten literarischen Textes, literarische und didaktische Analyse der Texte, Ansätze und Methoden der Arbeit mit literarischen Texten.
- Česky: Vymezení literárního textu; vybrané žánry německojazyčné literatury (nejen) pro děti a mládež (báseň, písnička, obrázkové knihy, komiksy, krátké vyprávění,...) a jejich specifika pro práci s nimi v cizojazyčné výuce; základní principy práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka: cíle práce s literárními texty v cizojazyčné výuce, výběr vhodného literárního textu, literární a didaktická analýza, přístupy a metody práce s literárními texty.
- Literatura
- HILLE, Almut a Simone SCHIEDERMAIR. Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : eine Einführung für Studium und Unterricht. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2021, 342 stran. ISBN 9783823383710. info
- Sprache erleben und lernen mit Kinder- und Jugendliteratur I : Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch als Zweitsprachenunterricht. Edited by Ulrike Titelbach. Wien: Praesens, 2015, 240 stran. ISBN 9783706907804. info
- Sprache erleben und lernen mit Kinder- und Jugendliteratur II : Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch als Fremdsprachenunterricht. Edited by Ulrike Titelbach. Wien: Praesens, 2015, 207 stran. ISBN 9783706908276. info
- O'SULLIVAN, Emer a Dietmar RÖSLER. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg, 2013, 229 stran. ISBN 9783860572979. info
- BAROKOVÁ, Jana. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder- und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder : für den Unterricht an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk- Universität in Brünn. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 79 s. ISBN 802103355X. info
- EWERS, Hans-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche : eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur : mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000, 320 s. ISBN 3825221245. info
- Výukové metody
- Interaktive Vorlesung, Hausaufgaben, Lektüre.
Česky: Interaktivní přednáška, domácí úkoly, čtení textů. - Metody hodnocení
- Seminararbeit. Mündliche Prüfung.
Česky: Seminararbeit. Ústní zkouška. - Náhradní absolvování
- Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen.
Česky: Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Als Ergänzung dieser Vorlesung eignet sich das Seminar "NJ_M404 Didaktika literatury 1".
Die Unterstützung beim Lernen für Studierende in kombinierter Studienform erfolgt während der regelmäßigen Präsenz-Seminarsitzungen. Außerdem können die Studierenden den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder persönlich während der Sprechstunden kontaktieren. Nach Vereinbarung sind auch Online-Konsultationen über MS Teams möglich.
Česky: Jako doplnění přednášky doporučuji účast na semináři "NJ_M404 Didaktika literatury 1".
Česky: Podpora učení studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných prezenčních seminářů. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím e-mailu nebo osobně během konzultačních hodin. Po domluvě je možná také online konzultace prostřednictvím MS Teams. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_L400