NJ_M003 Didaktika pro učitele němčiny 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M003/Kombi01: Pá 20. 9. 10:00–11:50 učebna 64, Pá 4. 10. 10:00–11:50 učebna 64, Pá 18. 10. 10:00–11:50 učebna 64, Pá 1. 11. 10:00–11:50 učebna 64, Pá 15. 11. 10:00–11:50 učebna 64, Pá 29. 11. 10:00–11:50 učebna 64, A. Brychová
NJ_M003/Prez01: Po 10:00–11:50 učebna 67, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ziele des Kurses • Wissen über Fehler, Test und Bewertung im Deutschunterricht als Fremdsprache erwerben, • Entwicklung der didaktischen Kompetenz im Bereich des Testens und der Anwendungsfähigkeit in der pädagogischen Praxis, • Kenntnisse über die Konzepte des Fremdsprachenunterrichts und der Methodenaktivierung erwerben, • Entwicklung der Reflektion von pädagogischer Praxis und Selbstreflexion, • Entwicklung von didaktischem Denken. Cíle předmětu • získání znalostí o chybě, testování a hodnocení ve výuce němčiny jako cizího jazyka, • rozvoj oborově didaktické kompetence v oblasti testování a schopnost aplikace do edukační praxe, • získání znalostí o činnostním pojetí výuky cizích jazyků a aktivizujících metodách, • rozvoj reflexe edukační praxe a sebereflexe, • rozvoj oborově didaktického myšlení.
Výstupy z učení
Student • kennt den aktuellen methodischen Ansatz im Bereich Fehler, prüft und bewertet Sprachkenntnisse und -kompetenzen, • kennt sich mit dem Konzept des handlungsorientierten Fremdsprachenunterrichts und Schaffung von Möglichkeiten aus, in der pädagogischen Praxis zu lernen, • kann dieses Wissen in Bezug auf die Unterrichtspraxis interpretieren und anwenden, • vertiefte Einblicke in die Methodik des Lernens und Lehrens von Fremdsprachen und die Fertigkeit, diese auf ihre eigenen Forschungsprojekte anzuwenden. Student • má znalosti o současném přístupu k chybě, testování a hodnocení jazykových znalostí a dovedností, • má znalosti o činnostním pojetí cizojazyčné výuku a způsobech vytváření příležitostí k učení se v pedagogické praxi, • dokáže tyto znalosti interpretovat a aplikovat se zřetelem k výukové praxi, • získá hlubší vhled do metodologie výzkumu učení a vyučování cizích jazyků a schopnost je aplikovat do vlastních výzkumných projektů.
Osnova
  • Inhalt des Curriculums 1. Fehler und ihre Behebung im Lernprozess (1. Woche) 2. Prüfung und Überprüfung von Sprachkenntnissen und -fähigkeiten a) Aufgaben- und Testtypen b) Bewertung und Selbstbewertung (2. Woche) 3. Praktisches Konzept des Fremdsprachenunterrichts (3. Woche) 4. Lernunterstützende Aufgabenarten (Schaffung von Möglichkeiten für das Lernunterstützende Unterrichtsverfahren, Aktivieren und Motivieren eines Schülers) (4. Woche) 5. Unterrichtsmethoden für das Erlernen und Unterrichten von Fremdsprachen im Hinblick auf ein bestimmtes Thema / Forschungsproblem mit Schwerpunkt auf Aktionsforschung (5. bis 6. Woche) Obsah a rozvržení učiva 1. Chyba při osvojování cizího jazyka (1. týden) 2. Testování a ověřování jazykových znalostí a dovedností a. Typy úloh a testů b. Hodnocení a sebehodnocení (2. týden) 3. Činnostní pojetí cizojazyčné výuky (3. týden) 4. Učení podporující typy úloh (vytváření příležitosti k učení ve výuce, aktivizace a motivace žáka) (4. týden) 5. Metody výzkumu učení a vyučování cizím jazykům s ohledem na konkrétní téma/ výzkumný problém se zaměřením na akční výzkum (5. – 6. týden)
Literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra a Monika MICHELS-MCGOVERN. Aspekte des Hochschulfachs : Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 97 s. ISBN 8021023449. info
  • STRAUSS, Dieter. Didaktik und Methodik Deutsch als Fremdsprache : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1984, 157 s. ISBN 3468494327. info
  • HÄUSSERMANN, Ulrich a Hans-Eberhard PIEPHO. Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache :Abriß einer Aufgaben- und Übungstypologie. München: Iudicium, 1996, 528 s. ISBN 3-89129-269-4. info
Výukové metody
Vorlesung
Metody hodnocení
mündliche Prüfung
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné se seminářů účastnit online pomocí aplikace Teams a domluvit individuální termín ústní zkoušky.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Lernende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten haben die Lernenden die Möglichkeit, die Lehrkräfte jederzeit per E-Mail und persönlich während der Sprechstunden zu kontaktieren. Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu maj studující možnost kontaktovat vyučující kdykoliv pomocí e-mailu a v době konzultačních hodin osobně.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_M003/seminar-Prez01.qwarp?prejit=13996804;mode=edit
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M003