OVp150 Učitel*ka v praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zbyněk Budný (cvičící)
Mgr. Štěpán Kráčmar (cvičící)
Garance
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zprostředkovat reflexi pedagogické práce učiteli z praxe a jejich zkušenosti, jakožto začinajících učitelů a čerstvých absolventů Ped MUNI. Předmět by měl kontrastovat s teorií didaktik i fakultní praxí, kdy poskytne rady, jak se adaptovat na unikátní prostředí jednotlivých škol, tříd a žáků. Představí nečekané situace z praxe v podobě subjektivních zážitků lektorů a toho, jak se s nimi vyrovnali.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: Aplikovat teorii na praxi. Být obohacen subjektivními zážitky z reálné praxe.
Osnova
  • Sdílení ideálů z fakultu v porovnání s realitou praxe Byrokratická zátěž Kultivace vztahů s třídními kolektivy, kolegy, vedením i rodiči Vyrovnání se s tlakem, stresem, dlouhodobostí procesu školního roku Pozice učitele na pracovním trhu Kdy učit a kdy neučit Zvládání krizových situací, přizpůsobení „teorie z fakulty“ reálnému prostředí
Výukové metody
Seminář formou řízených diskuzí a sebereflektivních metod výuky.
Metody hodnocení
Povinná účast na seminářích (80%) a společné závěrečné kolokvium.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.