OVRC_F1 Filozofie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
konzultace 17 hod. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 29. 9. 9:00–11:50 učebna 21, Pá 13. 10. 10:00–12:50 učebna 38, Pá 20. 10. 12:00–14:50 učebna 78
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tomto kursu se posluchači seznámí se základními postavami a problémy antické filosofie od Thaléta po novoplatonismus a klíčovými momenty novověké metafyziky, epistemologie a metodologie.
Výstupy z učení
Po úspěšném zvládnutí kursu bude student schopen vysvětlit základní problémy a charakterizovat myšlení hlavních postav z dějin nejstarší filosofie a pochopit klíčové momenty novověké metafyziky, epistemologie a metodologie, vysvětlit základní principy velkých filozofických koncepcí té doby, dokáže rovněž patřičně interpretovat myšlenky a důvody významných novověkých filozofů, interpretovat vybrané filosofické texty.
Osnova
  • Text v MOODLE PdFMU: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2076 1.Filosofie a filosofování. Údiv. Úzkost. Filosofické otázky. 2.Miléťané a Pýthagorás (kvalita a kvantita). 3.Hérakleitos versus Parmenidés? (skutečnost a zkušenost, epistémé a doxa). 4.Sókratés versus sofisté (gnoseologie a etika). 5.Platón versus Platón (člověk člověkem dvou světů, Platónovo učení o duši). 6.Aristotelés a Platón (nové otázky a nové odpovědi). 7.Základní otázka helénismu a její řešení (stoicismus, epikureismus, antický filosofický skepticismus). 8.Novoplatonismus, poslední obranný filosofický val proti křesťanství? 9. Pojem novověk a jeho naplnění. F. Bacon. 10. Descartova cesta ke "Cogito, ergo sum" a její důsledky. 11. Reakce na Descartův dualismus a nejen na něj. Spinoza. Genius Leibnizův. 12. Skromnost filosofa Locka a jeho vliv v následujících dějinách filosofie. 13. Berkeleyova kritika J.Locka a jeho cesta k "Být, znamená být vnímán." 14. Humův čistý empirismus? 15. Filosofie I.Kanta, základní přelom v dějinách myšlení. 16. Hegelova filosofie filosofií svobodného či nesvobodného člověka?
Literatura
    povinná literatura
  • https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2076
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaleta k Rousseauovi). 1. vyd. Praha: COWI, 1996, 330 s. ISBN 8090158846. info
  • SCRUTON, Roger. Krátke dejiny novovekej filozofie : od Descarta po Wittgensteina. Translated by Eva Šimečková. Bratislava: Archa, 1991, 445 s. ISBN 8071150231. info
    neurčeno
  • The Cambridge History of Seventeenth-Century Philosophy, ed. D. Garber – M. Ayers, 2 vols. Cambridge: Cambridge University Press 1998
Výukové metody
konzultace
Metody hodnocení
Závěr: 1)Ústní zkouška: Tři otázky, všechny zodpovědět. Student musí prokázat znalosti, které odpovídají zadané povinné literatuře a obsahu výuky (viz syllabus). 2)Závěrečná semestrální práce. Rozsah 13 stran. Studenti využijí primární a sekundární literaturu. Studenti v seminární práci dokáží, že jsou schopni číst filosofický text, porozumět filosofickému textu, interpretovat filosofický text na základě znalostí získaných ve výuce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/OVRC_F1