PdF:OVp008N Dějiny filozofie 2 - Informace o předmětu
OVp008N Dějiny filozofie 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- OVp001N Dějiny filozofie 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: pochopit klíčové momenty novověké metafyziky, epistemologie a metodologie, vysvětlit základní principy velkých filozofických koncepcí té doby, dokáže rovněž patřičně interpretovat myšlenky a důvody významných novověkých filozofů, interpretovat vybrané filosofické texty.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen: pochopit klíčové momenty novověké metafyziky, epistemologie a metodologie, vysvětlit základní principy velkých filozofických koncepcí té doby, dokáže rovněž patřičně interpretovat myšlenky a důvody významných novověkých filozofů, interpretovat vybrané filosofické texty.
- Osnova
- Text v MOODLE PdF MU: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2076 1. Renesanční platonismus versus renesanční aristotelismus. 2. Myšlení vrcholné renesance (filosofie a věda). 3. Pojem novověk a jeho naplnění. F. Bacon. 4. Descartova cesta ke "Cogito, ergo sum" a její důsledky. 5. Reakce na Descartův dualismus a nejen na něj. Spinoza.Genius Leibnizův. 6. Skromnost filosofa Locka a jeho vliv v následujících dějinách filosofie. 7. Berkeleyova kritika J.Locka a jeho cesta k " Být, znamená být vnímán." 8. Humův čistý empirismus? 9. Optimistický racionalismus osvícenství. 10. Filosofie I.Kanta, základní přelom v dějinách myšlení. 11. Hegelova filosofie filosofií svobodného či nesvobodného člověka?
- Literatura
- povinná literatura
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2076
- HORYNA, Břetislav. Filosofický slovník. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4. info
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení :(od Thaleta k Rousseauovi). Vyd. 1. Praha: COWI, 1996, 330 s. ISBN 80-901588-4-6. info
- SCRUTON, Roger. Krátke dejiny novovekej filozofie :od Descarta po Wittgensteina. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1991, 445 s. ISBN 80-7115-023-1. info
- doporučená literatura
- Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc : Vydavatelství Olomouc, 2004, 279s. ISBN 80-7182- 147-0
- BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 80-7182-147-0. info
- SOBOTKA, Milan, Milan ZNOJ a Josef MOURAL. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 1. vyd. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993, 269 s. ISBN 80-7007-030-7. info
- neurčeno
- The Cambridge History of Seventeenth-Century Philosophy, ed. D. Garber – M. Ayers, 2 vols. Cambridge: Cambridge University Press 1998
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška a seminář
- Metody hodnocení
- Závěr: 1)Ústní zkouška: Tři otázky, všechny zodpovědět. Student musí prokázat znalosti, které odpovídají zadané povinné literatuře a obsahu výuky (viz syllabus). 2)Závěrečná semestrální práce. Rozsah 13 stran. Studenti využijí primární a sekundární literaturu. Studenti v seminární práci dokáží, že jsou schopni číst filosofický text, porozumět filosofickému textu, interpretovat filosofický text na základě znalostí získaných ve výuce.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Témata seminárních prací : Hérakleitos versus Elejští? Platónův člověk člověkem dvou světů? Platónovo učení o duši Aristotelovo učení o duši Epikúros, žák Démokritův? Hérakleitovské inspirace ve stoicismu Obtížnost putování lidské duše k Jednu Novoplatónismus, inspirační zdroj křesťanství Výsledek pohledu do sebe sama Augustina Aurelia Ontologie G.Bruna Descartovo pojetí subjektu a jeho historický význam Místo Boha v Descartově filosofii Vnitřní rozpory Descartova dualismu Spinozovo a Brunovo pojetí subjektu Leibnizova transformace substance do jedinečného Lockova polemika s myšlenkou vrozených idejí Oprávněnost pojmenování J.Locka empirikem Neoprávněnost pojmenování Locka empirikem Proč měl Berkeley pravdu? Proč neměl Berkeley pravdu? Humův útěk k absolutnímu skepticismu La Mettrieovo pojetí člověka (srv.s Descartem) Podstata Kantova koperníkovského obratu Schellingovo pojetí přírody z pohledu člověka 21.stol. Hegelův pohled do dějin filosofie Témata seminárních prací : Hérakleitos versus Elejští? Platónův člověk člověkem dvou světů? Platónovo učení o duši Aristotelovo učení o duši Epikúros, žák Démokritův? Hérakleitovské inspirace ve stoicismu Obtížnost putování lidské duše k Jednu Novoplatónismus, inspirační zdroj křesťanství Výsledek pohledu do sebe sama Augustina Aurelia Ontologie G.Bruna Descartovo pojetí subjektu a jeho historický význam Místo Boha v Descartově filosofii Vnitřní rozpory Descartova dualismu Spinozovo a Brunovo pojetí subjektu Leibnizova transformace substance do jedinečného Lockova polemika s myšlenkou vrozených idejí Oprávněnost pojmenování J.Locka empirikem Neoprávněnost pojmenování Locka empirikem Proč měl Berkeley pravdu? Proč neměl Berkeley pravdu? Humův útěk k absolutnímu skepticismu La Mettrieovo pojetí člověka (srv.s Descartem) Podstata Kantova koperníkovského obratu Schellingovo pojetí přírody z pohledu člověka 21.stol. Hegelův pohled do dějin filosofie
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/OVp008N