PdF:OVp037 Využití ICT ve výuce OV a ZSV - Informace o předmětu
OVp037 Využití ICT ve výuce OV a ZSV
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OVp037/01: Po 8:00–9:50 učebna 50, S. Novák
OVp037/02: Čt 10:00–11:50 učebna 10, S. Novák
OVp037/03: Po 12:00–13:50 učebna 51, S. Novák
OVp037/04: Út 8:00–9:50 učebna 30, S. Novák - Předpoklady
- OVp020 Úvod do didaktiky OV a ZSV 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti si osvojí principy a metody zpracování informací o sociálním prostředí využitím informačně komunikačních technologií pro potřeby jejich následného zpracování v grafické podobě a následné didaktické interpretace. Budou schopni interpretovat procesy rozvoje lidské společnosti na lokální, regionální a globální úrovni na konkrétních příkladech.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen aktivně využívat informačně komunikační technologie, s jejich pomocí analyzovat aktuální společenské jevy a sestavovat interpretované skutečnosti názorným, didakticky využitelným způsobem.
- Osnova
- 1. Informačně komunikační technologie a jejich vliv na akceleraci rozvoje lidské společnosti. 2. Nástroje a metody získávání informací o sociálním a ekonomickém prostředí člověka. 3. Oficiální zdroje informací dostupných prostřednictvím ICT. 4. Zpracování statistických dat a možnosti jejich interpretace. 5. Vliv ICT na globální, regionální a lokální dimenzi života lidské společnosti. 6. Didaktická transformace učiva OV a ZSV s využitím ICT 7. Tematická aplikace ICT - otázka zdraví a potravinové soběstačnosti. 8. Tematická aplikace ICT - suroviny a energie jako předpoklad růstu ekonomické a životní úrovně. 9. Tematická aplikace ICT - demografické charakteristiky obyvatelstva ČR a EU. 10. Tematická aplikace ICT - vzdělanost obyvatelstva a školská infrastruktura. 11. Tematická aplikace ICT - negativní sociální jevy. 12. Tematická aplikace ICT - migrace obyvatelstva.
- Literatura
- povinná literatura
- internetové informační servery institucí - Český statistický úřad; Eurostat; United Nations; CIA GOV aj.
- doporučená literatura
- NOVÁK, Svatopluk a Dana HÜBELOVÁ. Cizinci v Evropské unii a v České republice v roce 2014. Biologie - chemie - zeměpis. Praha: SPN, 2016, roč. 25, č. 1, s. 41-46. ISSN 1210-3349. info
- BRDIČKA, Bořivoj. Informační a komunikační technologie ve škole : pro vedení škol a ICT metodiky : [metodická příručka. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 71 s. ISBN 9788087000311. info
- VÁŇOVÁ, Tamara. Informační technologie ve výuce aneb Moodle v síti škol. 2008. Workshop v rámci konference Informační gramotnost info
- Handbook on information technologies for education and training. Edited by Heimo H. Adelsberger - Betty Collis - Jan M. Pawlowski. Berlin: Springer, 2002, xv, 688. ISBN 3540678034. info
- MULLER, Peter O. a Harm Jan DE BLIJ. Geography : realms, regions, and concepts. 8th ed. New York: John Wiley & Sons, 1998, xv, 537. ISBN 0471291129. info
- Výukové metody
- diskuse v učebně
- Metody hodnocení
- kontrola a prezentace seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/OVp037