PdF:PSVP_Mod5a Specifics of the Role of a Edu - Course Information
PSVP_Mod5a Specifics of the Role of a Education Counselor 1
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Lenka Ondráčková (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- PSVP_Mod5a/KombiOst01: Fri 25. 10. 9:00–15:50 učebna 21, L. Ondráčková
PSVP_Mod5a/KombiOst02: Fri 15. 11. 9:00–15:50 učebna 24, L. Ondráčková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pro výchovné poradce (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit se podrobněji s rolí výchovného poradce v rámci školního poradenského pracoviště a v systému poradenství, reflektovat dvojakost role učitele a výchovného poradce, seznámit se s etickými nároky profese a odpovídajícími dokumenty, vymezit standardní činnosti výchovného poradce a cílové skupiny jeho působení.
- Syllabus (in Czech)
- Vymezení etiky práce výchovného poradce
- Osobnostní a etické aspekty výchovného poradenství. Vztah mezi výchovným poradcem a klientem (aspekty profesionálního pomáhání, hranice při pomáhání, angažovanost, kolize rolí zároveň učitel a výchovný poradce). Sebepoznání a sebereflexe jako součást práce výchovného poradce. Zátěž, frustrace, stres, sestavení osobní mapy stresu. Nácvik aktivních strategií zvládání zátěžových situací, sebeřízení a relaxační techniky, které mají sloužit ke zmírňování každodenní zátěže v pomáhajících profesích a jako prevence profesního syndromu vyhoření.
- Etický kodex poradenského pracovníka
- Etický kodex výchovných poradců, projednaný a schválený na Kongresu výchovných poradců (2008). Definuje smysl etického kodexu, vymezení etických pravidel výchovného poradce. Vymezuje základní pravidla v oblasti etického přístupu výchovného poradce. Jsou členěna do čtyř základních oblastí: Etická odpovědnost výchovného poradce, práva a prospěch klienta, omezení vyplývající z profese, výkon profese, profesionální vztahy (žáci a studenti, rodiče, vztahy k odborníkům jiné profese).
- Ambivalentnost role učitele – výchovného poradce, možná úskalí funkce výchovného poradce
- Reflexe odlišných požadavků na roli učitele a výchovného poradce. Uvědomit si možné dilema protikladných postojů, nejistotu ve vztahu k hodnocení a intervenci, projevujících se u osobností s neurotickými tendencemi, možnost střídání projevů vyvolaných vnitřní a vnější motivací. V rámci sebereflexe vnímat ambivalenci afektivní, intelektuální a volní, věnovat pozornost rozvoji osobnostních kompetencí. Rizika v oblastech rozlišování mezi vlastními potřebami a potřebami svěřenců, styly vedení a obranné pozice a strategie, potlačování ego-tendencí, pocit osamělosti, syndrom vyhoření, obava o ohrožení profesionálního Já, syndrom pomáhajících apod.
- Spolupráce v rámci ŠPP, s vedením školy a s ostatními členy pedagogického sboru
- Plán práce na příslušné období, způsob zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v oblasti kariérového rozhodování žáků, plánů podpůrných opatření a, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod. Způsoby informování žáků a jejich zákonných zástupců o činnosti školy, o školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnosti využívání jejich služeb. Práce s odbornými zprávami a informacemi o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. Dokumentace umožňující doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: 8 + 2.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/PSVP_Mod5a