RJ2014 Současná ruská literatura 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Olena Poddenezhna, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Olena Poddenezhna, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2014/KombiPred01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 4. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 18. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 1. 11. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 15. 11. 12:00–13:50 učebna 63, O. Poddenezhna
RJ2014/PrezPred01: St 18. 9. 8:00–9:50 učebna 62, St 25. 9. 8:00–9:50 učebna 62, St 9. 10. 8:00–9:50 učebna 62, St 16. 10. 8:00–9:50 učebna 62, St 30. 10. 8:00–9:50 učebna 62, St 6. 11. 8:00–9:50 učebna 62, O. Poddenezhna - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Přednáškový cyklus prohlubuje znalosti posluchače v oblasti uměleckých proudů, směrů a osobností ruské literatury 20. století. Důraz je kladen na pochopení a schopnost samostatné interpretace a kritiky děl klíčových autorů ruské prózy, poezie a dramatu daného období. Pozornost je věnována obdobím dějinných zvratů, zejména přehodnocení kulturních hodnot a vývoji po roce 1985. Předmět rozšiřuje, prohlubuje a doplňuje bakalářský předmět Ruská moderní literatura 1.
- Výstupy z učení
- Studenti ovládají a rozumí periodizaci ruského literárního vývoje ve 20. století; rozumí specifikům jednotlivých směrů a proudů a dokáží je charakterizovat; dokážou do periodizace zařadit konkrétní autory, jejichž autorskému stylu rozumí; stručně charakterizují specifika díla vybraných ruských spisovatelů; využívají teoretické poznatky při interpretační práci s texty umělecké literatury; propojují znalosti historie a reálií s vývojem ruské literatury a jejích předních osobností; chápou a prakticky vysvětlí specifika tzv. postsovětského literárního vývoje.
- Osnova
- Úvod, periodizace ruské literatury 20. století.
- Literatura stříbrného věku – symbolismus, hlavní představitelé
- Literatura stříbrného věku – akméismus, hlavní představitelé
- Literatura stříbrného věku – futurismus a imažinismus.
- . Specifika literatury po roce 1917. Próza a literární vývoj 20. a 30. let. Literární organizace a osobnosti
- . Ruská emigrace. Periodizace, specifika, význační představitelé a díla
- . Poezie 60. – 80. let. Tzv. estrádní poezie, autorská píseň, poezie ruského rocku
- . Klíčová témata ruské prózy 2. poloviny století. Tzv. vesnická próza, téma války, GULAGu
- . Literární procesy na konci 20. století. Tzv. navrácená literatura, literatura s tematikou „kultu osobnosti“, ruská postmoderna
- . Ruská próza na konci 20. století
- . Ruská poezie na konci 20. století
- . Ruské drama na konci 20. století
- .
- Literatura
- povinná literatura
- HRALA, Milan. Ruská moderní literatura 1890-2000. Praha, 2007. ISBN 9788024612010.
- doporučená literatura
- ABELJUK, J., POLIVANOV, K. Istorija russkoj litěratury XX veka: Kniga dlja prosveščonnych učitělej i učenikov. Kn. 1: Načalo XX veka. Moskva, 2009.
- AGENOSOV, V. a kol. Russkaja litěratura XX veka. 11 klass. (Učebnik v dvuch časťach.) Moskva, 2013.
- ABELJUK, J., POLIVANOV, K. Istorija russkoj litěratury XX veka: Kniga dlja prosveščonnych učitělej i učenikov. Kn. 2: Posle revoljucij. Moskva, 2009.
- Výukové metody
- Předmět bude vyučován formou přednášek. Studenti zpracuje téma, které se týká literární tvorby jednoho z autorů 20. století. Při zpracování student musí použít minimálně 3 zdroje sekundární literatury.
- Metody hodnocení
- Ústní diskuze s vyučující na základě zpracovaného tématu.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2024/RJ2014
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/RJ2014