PdF:SMP_Mod1 Introduction to the Study, Bac - Course Information
SMP_Mod1 Introduction to the Study, Background of Primary Prevention in Education
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Lenka Skácelová (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SMP_Mod1/KombiPred01: Fri 4. 10. 9:00–15:50 učebna 30, T. Kohoutek, J. Mareš, L. Skácelová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem výukového modulu je:
• poskytnout účastníkům podrobné informace k plánu a průběhu studia;
• poskytnout účastníkům prostor pro reflexi výchozích představ o studiu a prezentaci individuálních očekávání, cílů a zkušeností;
• seznámit účastníky s prostředím ke komunikaci, sdílení studijních materiálů a výstupů, se způsobem a cíli poskytování zpětné vazby a evaluace kurzu;
• zahájit evaluaci kurzu vzhledem k rozvoji kompetencí účastníků;
• seznámit účastníky s organizačním, teoretickým a kompetenčním rámcem kurzu;
• na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit fungování systému primární prevence a jeho odlišnosti od systémů ve světě. Bude umět použít informace o poradenských službách v konkrétních podmínkách školy. - Syllabus (in Czech)
- Přehled témat výuky:
- • seznámení se strukturou modulů studia zaměřených na pedagogické, speciálně-pedagogická a psychologická témata a jejich integraci;
- • kompetence a očekávané výstupy studia především ve vztahu k oblastem působnosti školních metodiků prevence v rámci školního poradenského pracoviště;
- • etické požadavky profese a studia;
- • prostor pro seznámení účastníků, představení zkušeností a očekávání;
- • organizační a technický kontext studia – využití IS MUNI, podmínky úspěšného ukončení modulů, způsob práce a způsob evaluace kurzu;
- • etický rámec profese a studia;
- • vybrané poradenské teorie a přístupy nabízející pojmovou mapu, která umožňuje rychlejší a hlubší orientaci v souvislostech, nacházení rychlejší a bezpečnější cesty pří volbě diagnostických a intervenčních metod a také postupné utváření vlastního poradenského přístupu;
- • rozmanitost, komplexita a vývoj poradenství včetně hledání jeho optimálního modelu v měnících se společenských a ekonomických podmínkách u nás a v zahraničí – tyto poznatky mají přispět k porozumění stávající situaci rostoucí profesionalizace poradenství ve školách a vzdělávacím systému.
- • Modely primární prevence u nás a ve světě: kognitivní modely a modely založené na informacích, modely sociálního vlivu, sociologické a vývojové modely a modely komplexního vlivu sociálního prostředí. K základním typům programů v preventivní praxi, které vycházejí z výše uvedených teorií, patří především programy zaměřené na rozhodovací schopnosti, zvládání úzkosti a stresu, nácvik a rozvoj sociálních dovedností, dovedností odolávat tlaku. Dále pak programy zaměřené na uvědomování si hodnot, na stanovování cílů, budování pozitivního sebehodnocení, stanovování norem, programy spojené se složením přísahy, programy informativní, vrstevnické a programy pro rodiče.
- • Prevence v kontextu školských poradenských služeb: školskou primární prevencí rizikového chování rozumíme soubor přístupů, metod a intervencí, které jsou koncepčně v rámci rezortu školství a jejich společným jmenovatelem je rezortní legislativní rámec MŠMT. Institucionálně je tato oblast prevence vázána na síť škol a školských zařízení a na systém institucí a služeb s nimi přímo spojených. Na úrovni školy zodpovídá za tuto oblast školní metodik prevence, který vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny vyhláškou v platném znění a Koncepcí poskytování poradenských služeb ve škole v platném znění.
- Assessment methods (in Czech)
- aktivní účast, samostatná práce (vstupní reflexe)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 2.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SMP_Mod1