PdF:SMP_Mod6a Socially Problematic Phenomena - Course Information
SMP_Mod6a Socially Problematic Phenomena 1
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Alena Plšková (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SMP_Mod6a/KombiPred01: Fri 8. 11. 9:00–15:50 učebna 70, A. Plšková
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Účastníci budou po absolvování modulu schopni pojmenovat, vysvětlit a řídit systém prevence sociálně nežádoucího chování, a to jak se skupinou, tak s jednotlivcem. Seznámí se s postupy vyhledávání ohrožených žáků a vedení intervencí ve spolupráci s odbornými pracovišti a institucemi.
- Syllabus (in Czech)
- Obsah modulu se zaměřuje na příklady rizikového chování, závislostí i agresivního chování v jejich přirozeném kontextu a souvislostech. Vymezení jednotlivých oblastí vychází z vyhlášky a navazujících dokumentů:
- Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č.j.: 21 291/2010-28 od 1. 11. 2010 (přílohy upravované od 1. 1. 2012) 13 příloh, 2015 – doplněno o další formy rizikového chování; 7 příloh a publikace Kliniky adiktologie 1. LF UK. Preventivní i intervenční aktivity jsou mezirezortní problematikou, proto je nedílnou součástí kurzu vymezení aktivit a kompetencí školního poradenského pracoviště v rámci systému.
- Obsah kurzu se zaměřuje na následující okruhy rizikového chování:
- 1) Návykové látky – drogy
- 2) Rizikové chování v dopravě
- 3) Poruchy příjmu potravy
- 4) Alkohol a děti školního věku
- 5) Syndrom týraného dítěte – CAN
- 6) Školní šikanování
- 7) Kyberšikana
- 8) Homofobie
- 9) Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus
- 10) Vandalismus
- 11) Záškoláctví
- 12) Krádeže
- 13) Tabák
- 14) Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí, které přichází z vnějšího i vnitřního prostředí
- 15) Netolismus
- 16) Sebepoškozování
- 17) Nová náboženská hnutí
- 18) Rizikové sexuální chování
- 19) Příslušnost k subkulturám
- 20) Domácí násilí
- 21) Hazardní hraní či hráčství
- Assessment methods (in Czech)
- Vypracování podnětů k tvorbě metodiky mapování výskytu rizikového chování na škole, k mapování potřeby preventivních témat ze strany žáků, krátkých informačních vstupů k výskytu RCH na své škole, podnětů k tvorbě krizových plánů k RCH pro potřebu všech pedagogických i nepedagogických pracovníků k jednotnému postupu; lze využít jako podklad při tvorbě ročníkové práce.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 1.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SMP_Mod6a