SO109 Metody sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO109/KombiSem01: Pá 7. 3. 17:00–19:50 učebna 37, Pá 11. 4. 17:00–19:50 učebna 37, So 12. 4. 14:00–16:50 učebna 37, So 26. 4. 17:00–19:50 učebna 57, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
SO109/PrezSem01: Út 9:00–11:50 učebna 37, L. Gulová, M. Kurowski, F. Trapl
Předpoklady
SO101 Sociální pedagogika v teorii a praxi
Úkolem předmětu je studentům představit formy a metody sociální pedagogiky v kontextu její multidisciplinarity (oblast pedagogiky volného času, prostředí se sociálním znevýhodněním, školní prostředí, rodinné prostředí, nízkoprahová prostředí, práce s komunitou…). Dalším úkolem předmětu je také studentům/tkám přiblížit jednotlivá prostředí výchovy a jejich typy, ukázat specifika metod sociálně-pedagogického působení v různých typech prostředí a analyzovat faktory, které mohou ohrožovat optimální rozvoj osobnosti (snažíme se také postihnout vzájemný vliv mezi prostředím a výchovou). V kontextu forem SP a významu prostředí budeme pracovat také s tématem cílových skupin sociální pedagogiky. Součástí bude vztah mezi sociální pedagogikou a sociální prací, téma paradigmat, metod a přístupů sociální práce. Výstupem je příprava a tvorba sociálně pedagogického projektu – týmová práce, předložení projektové dokumentace a příprava vlastní realizace projektu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
1. Poznání přirozených prostředí výchovy a způsobů pedagogizace prostředí.
2. Poznání forem, metod a technik nezbytných pro sociálně-pedagogickou práci.
3. Poznání celého spektra cílových skupin sociální pedagogiky.
4. Studium témat spojených s oblastmi sociální pedagogiky i sociální práce, zejména k cílovým skupinám těchto disciplín
5. Podpora tvořivosti studentů/studentek prostřednictvím projektování (práce v týmu)
6. Rozvinutí dovednosti psaní projektu, organizačních dovedností, projektového managementu, propagace, fundraisingu, navazování spoluprací (s partnerskými organizacemi apod.)
Výstupy z učení
Student/ka bude schopen/a:
• charakterizovat význam prostředí pro člověka a jeho typologii.
• reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává.
• uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti
• nahlédnout na různé cílové skupiny sociální pedagogiky v kontextu metod a forem
• tvořivé práce v týmu
• oslovit a zahájit spolupráci s různými organizacemi a spolky
• zpracovat projektovou dokumentaci a připravit projekt k realizaci
• prezentovat zpracovaný projekt

Výstupem předmětu bude tvorba týmového sociálně pedagogického projektu (vytvoření týmů/spolků, výběr cílové skupiny, výběr formy a metody, pracování projektové dokumentace/záměr, cíl, výstupy, aktivity, harmonogram a finanční část projektu)
Osnova
  •  Jak poznávat a vytvářet podmínky pro rozvoj jedinců žijících ve specifických sociálních skupinách. Subkultury, etnické menšiny a minority, cizinci ve společnosti. Pojmové vymezení, charakteristika základních rysů, životní styl skupin. Teorie vzniku subkultur.
  •  Vliv prostředí na rozvoj jedince, typologie a rozdělení prostředí. Význam vlivu prostředí na vývoj jedince, pedagogizace prostředí. Sociální pedagog ve školním prostředí, možnosti působení.
  •  Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám, kontext s oblastmi sociálních patologií a sociální práce. Definice sociálně znevýhodněných skupin, téma inkluze a integrace ve vztahu k sociální pedagogice. Vztah mezi sociální pedagogikou a multikulturní výchovou.
  •  Metody a formy sociální pedagogiky, provázanost s oblastmi pedagogiky volného času, možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy a pedagogiky volného času. Projektování jako forma sociálně pedagogické činnosti.
  •  Cílové skupiny sociální pedagogiky (děti, dospívající, dospělí, specifika sociálně znevýhodněných skupin, aktivizace seniorských skupin, menšiny, migrující cizinci).
  •  Vztah mezi sociální pedagogikou a sociální prací, metody a přístupy v sociální práci.
  •  Vytváření týmového sociálně pedagogického projektu, prezentace a příprava realizace projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • LORENZOVÁ, Jitka. Sociální pedagogika : věda, praxe a profese v souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023, 429 stran. ISBN 9788075921673. info
    neurčeno
  • Studentské profesní praxe – Aktivizace seniorů. Gulová, Lenka (ed.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8147-5. info
  • GULOVÁ, Lenka. Studentské profesní praxe - multikulturní lekce ve školách a dalších institucích. první. Brno: MUNIPRESS, 2015, 305 s. ISBN 978-80-210-8119-2. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální práce : pro pedagogické obory. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 208 stran. ISBN 9788024733791. URL info
  • GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 s. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 309 s. ISBN 8071784737. info
Výukové metody
Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem.
Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení předmětu: Vytvoření týmů, výběr cílové skupiny, metod, forem a přístupu. Vytvoření sociálně pedagogického projektu (zpracování projektové dokumentace, prezentace připraveného projektu.). Mapování projektového tématu: reflexe rozhovoru s expertem a rešerše projektového tématu Společné prezentace připraveného projektu.
Test z obsahu kurzů SO101 a SO109 (hodnocení testu dle počtu bodů: 30-27 A, 26 - 24 B, 23 - 21 C, 20 - 18 D, 17 - 15 E, 14 a méně F).
V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících.
Náhradní absolvování
V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s~garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad všemi probíranými tématy.
Informace učitele
V případě onemocnění, prosíme všechny studující, aby situaci aktuálně oznámili neprodleně vyučujícím.
Jakákoli omezení, pokud o nich víme, máme možnost řešit a neměla by být překážkou aktivní participace na výuce. V případě jakýchkoli specifických požadavků můžete také oslovit vyučující předmětu nebo navázat spolupráci se střediskem Teiresias či poradenským centrem MU.


Veškerá jinakost je vítaná, jsme otevření náboženské, kulturní, genderové odlišnosti, respekt k jinakosti je podstatnou našeho oboru. Předmět i vyučující respektují diverzitu a jakákoliv diskriminace nebude tolerována.


Těšíme se na spolupráci, tým vyučujících ;-)

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO109