SO111 Základy pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu Základy pedagogiky je vysvětlit základní pedagogické pojmy, metody, teorie a strukturu vědního oboru Pedagogika. V obsahu výuky je popsán vztah pedagogické teorie a praxe, rovněž i vybrané sociálně filozofické aspekty výchovy. Linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství v rámci postmoderní pedagogiky.
Výstupy z učení
Na konci studia předmětu studenti prokáží: • vysvětlit klíčové pojmy a znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy i jako praktické nauky, • vést diskusi o edukačních jevech, • aplikovat učivo na řešení konkrétních edukačních problémů, • hodnotit stav současného českého školství.
Osnova
  • 1. Místo pedagogiky v soustavě vědních oborů. Základní pojmy, teorie, klasifikace, struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, předmět výzkumu. 2. Problémy pedagogiky jako vědy. Rozdíl mezi moderní a postmoderní pedagogikou. Pojetí a meze pedagogiky jako vědy sociální v porovnání s pojetím věd přírodních. 3. Teorie vzdělávání (systém klasifikace dle Y. Bertranda). Zkušenostně reflektivní učení (Korthagen). Didaktická rekonstrukce (Shulmanovy teorie). Strategie vyučování dle R. Fishera. Brunerův koncept struktury vědomostí. Didaktická analýza učiva (Klafki). 4. Edukační cíl jako didaktická kategorie. Taxonomie edukačních cílů (Bloom, Kratwohl, Dave). Definování a ověřování edukačního cíle. Chyby při vymezování edukačního cíle. 5. Filosofická východiska a teoretické koncepty pedagogiky. Pojmy, hodnoty, koncepce, představitelé. 6. Kurikulární reformy (RVP ZV, tvorba učebnic). Taxonomie kurikulárních oblastí (kognitivní, afektivní, psychomotorická, osobnostně-sociální). Tylerův princip konstrukce kurikula. 7. Česká výchovně vzdělávací soustava. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy v kontextu současných trendů (sociální inkluze, evropská dimenze ve vzdělávání a multikulturalita, počítačová a finanční gramotnost, globalizace vědění, gender studies, tacitní znalosti). Školský management (vedení a rozvoj školy). 8. Charakteristika vzniku alternativní pedagogiky (představitelé, směry, díla, koncepce, principy, podmínky edukace) a její vymezení vůči tzv. klasické škole. Současné trendy a témata ve vzdělávání (kooperativní výuka, činnostní učení, škola hrou, kritické myšlení, antipedagogika). 9. Sociální inkluze, podmínky edukace žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost.
Literatura
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
Výukové metody
interaktivní přednáška, diskuse, prezentace edukačního problému.
Metody hodnocení
písemná zkouška, seminární práce
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2060
Studenti vloží seminární práci v rozsahu čtyř stran do e-learningového kurzu Základy pedagogiky, distanční e-kurz (heslo: seneca) týden před začátkem zkouškového období. Téma seminární práce si studující volí samostatně v rámci okruhů v sylabu a materiálů, které jsou ke kurzu k dispozici v e-l systému. Při tvorbě seminární práce je nutné vycházet z výběru jedné z následujících možných podob uchopení tématu: - analýza přínosu vybrané teorie na poli pedagogiky, - optimalizace fungování české vzdělávací soustavy, návrh řešení. - analýza edukačního problému na základě životní zkušenosti a četby odborné literatury.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.