SO156 Supervize a intervize zážitkově orientovaných kurzů

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 2 dny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Vzdělávací supervize a intervize dle úkolově orientovaného modelu je jeden z originálních přístupů ve sledování a sdílení studentských praxí. Hlavním cílem vedle seznámení účastníků s terminologií, metodami a technikami uvedeného přístupu k supervizi bude pochopit základní koncept fungování úkolově orientovaného modelu na kurzech zaměřených na oblast zážitkově pedagogického učení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prostřednictvím intervizního procesu by si studenti měli osvojit používání nástrojů, kterými supervize a intervize disponuje a umožňuje užívat supervizi k vlastnímu prospěchu a prospěchu klienta. Předmět umožní kvalifikovaně zacházet se supervizí a intervizí jako nástroji kvality v oblastech zaměřených zážitkově pedagogické učení, ať v roli příjemce, zadavatele či v rámci kolegiální podpory.
Na konci tohoto kurzu budou mít studenti prohloubeny praktické dovednosti reflexivního uvažování pro vlastní osobnostní a sociální rozvoj směrem k sobě, k druhým, k profesi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
● pochopit základní koncept fungování úkolově orientovaného modelu v oblasti zážitkové pedagogiky
● znát hlavní strukturu a fáze modelu supervize a intervize - aplikovat tento model při práci s klientem
● bude schopen využívat daného modelu při práci s klienty
Osnova
  • ● Základní koncept fungování úkolově orientovaného modelu v oblasti zážitkové pedagogiky
  • ● Seznámení s modely a metodami vzdělávací supervize a intervize
  • ● Principy efektivních instrukcí
  • ● Supervizní a intervizní vztah
  • ● Příprava na supervizi a intervizi
  • ● Základní principy, funkce, cíle a úkoly úkolově orientované supervize a intervize
  • ● Překážky v průběhu supervize a intervize
Literatura
  • THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Supervize jako příležitost nalezení smyslu života. In NAVRÁTIL, Pavel a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007, s. 46-54. 1.,. ISBN 978-80-7399-343-6. info
  • Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. Edited by Dana Knotová - Lenka Hloušková - Kateřina Zavadilová. Vyd. 1. Brno: Konvoj, 2007, 201 s. ISBN 9788073021337. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • CASPI, Jonathan. Educational supervision in social work : a task-centered model for field instruction and staff development. Edited by William James Reid. New York: Columbia University Press, 2002, x, 338. ISBN 0231108532. info
  • MUNSON, Carlton E. Handbook of clinical social work supervision. 3rd ed. Binghamton: Haworth Social Work Practice, 2002, xxi, 635. ISBN 078901078X. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Společenské změny a škola: spolupráce učitelů jako klíčový faktor autonomního rozvoje školy. Závěrečná zpráva z výzkumu podporovaného MŠMT. Brno: MŠMT-RS 97 124, 1998, 92 s. Závěrečná zpráva. info
  • MUNSON, Carlton E. An introduction to clinical social work supervision. New York: Haworth Press, 1983, xx, 376. ISBN 0866561978. info
  • REID, William J. a Laura EPSTEIN. Task-centered casework. New York: Columbia University Press, 1972, vi, 275 s. ISBN 0-231-03466-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava, semináře, výkon praxe, hraní rolí, skupinové diskuse, skupinové projekty
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, záznam o praxi, studium zdrojů, vytvoření týmů, návrh a otestování vlastního projektu.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2344

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO156