SO177 Loutka jako nástroj komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Martin Žák (cvičící), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Michael Schmidt (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO177/KombiSem01: Pá 11. 4. 9:00–16:50 učebna 19, So 12. 4. 9:00–16:50 učebna 19, M. Schmidt
SO177/PrezSem01: Pá 11. 4. 9:00–16:50 učebna 19, So 12. 4. 9:00–16:50 učebna 19, M. Schmidt
Předpoklady
SO_DV Projekty DV
Výuka probíhá formou dvoudenní dílny. Studující denního i kombinovaného studia ji absolvují společně.
Písemný záznam předmětu.
Prezentace závěrečné práce (výstup s loutkou)
100% účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 9/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět hra s loutkou je především pojímán jako příprava pro komunikaci v praxi, kde je možno využít možnosti komunikování např. s dětmi, seniory atp. skrze loutku. Dále je pomocí etud s předměty kladen důraz na rozvoj obrazotvornosti a nápaditosti. Předměty, a také loutky svými znaky jednání mohou nabídnout pestrou škálu lidských typů, proto je věnována pozornost hře s předmětem a loutkou v etudách. Předmět je uzavřen krátkým skupinovým výstupem s předmětem/loutkou před publikem.
Výstupy z učení
Studující bude umět:
Identifikovat různé druhy loutek.
Vyjádřit dramatické jednání skrze hru s loutku.
Prezentovat výsledný tvar hry s loutkou.
Osnova
  • Hra hravost
  • Metafora
  • Předmět - věc a pozorování jejich znaků
  • Oživení předmětu co nám o sobě vypovídá
  • Řeč a jednání předmětu
  • Loutka
  • Hra s loutkou
  • Improvizace s předměty a loutkou
  • Postava loutka a její stylizace
  • Předmět - věc a pozorování jejich znaků
  • Improvizace s předměty a loutkou
  • Scénář pro loutkové divadlo
  • Působení loutkového divadla na dítě
Literatura
    doporučená literatura
  • RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce : (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 54 s. ISBN 8090297536. info
  • RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce : (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 95 s. ISBN 8090297544. info
  • RICHTER, Luděk. Pohádka-- --a divadlo. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 94 s. ISBN 8090297528. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. ISBN 80-902975-1-X. info
  • DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Vyd. 1. Praha: ARTMA, 1997, 88 s. ISBN 80-7068-069-5. info
  • RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu :o vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. 2., upr. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 1997, 55 s. ISBN 80-7068-097-0. info
  • RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my : převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985, 133 s. info
Výukové metody
Cvičení, nácvik hry s loutkou, přednáška, dramatizace, samostatná práce, prezentace
Metody hodnocení
Zápočet. 100% účast.
Náhradní absolvování
V případě studijního zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující buď absolvuje jím vybranou 2-denní dílnu na téma loutka a komunikace; nebo absolvuje 16h praxe v~domácí či zahraniční organizaci/cích, která používá při práci s~cílovými skupinami loutku jako prostředek komunikace (pozor nejde o~loutkové divadelní představení). Příkladem dobré praxe je např. Divadlo bez pravidel. Studující si povede reflexivní deník a svou zkušenost zkonzultuje s~garantkou předmětu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SO177/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO177