PdF:So202 Volnočasová pedagogická praxe - Informace o předmětu
So202 Volnočasová pedagogická praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 28. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Bc. Zuzana Dvořáková (cvičící)
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
Ivana Plančárová (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Plančárová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalost aktivních metod učení a prvků zážitkové pedagogiky, orientace v metodách kritického myšlení, znalost základních teoretických konceptů reflektivního učení. Praktická zkušenost v zařízení poskytující edukaci v oblasti pedagogiky volného času a zážitkové pedagogiky nebo v instituci se sociálně-pedagogickou dimenzí.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Praxe v NMgr. je rozdělena na tři části:
Volnočasová pedagogická praxe 1
semestr podzim - „shadowing“ a „reporting“ ve vybrané organizaci zaměřené na PVČ = seznámení s SVČ (dokumentace, příprava, ukázka praxe, stínování) a. sledovat pracovní postupy, metody práce a jejich aplikaci nebo přímý dopad na klienty v každodenní praxi a přenášet tak do přípravy vlastní praxe osvědčené postupy b. získávání autentické zkušenosti nejen s náplní práce, ale i s interakcí mezi pracovníky c. proniknutí do „firemního života“ dané organizace d. příprava vlastního portfólia pro následné vedení vlastní praxe
Volnočasová pedagogická praxe 2
semestr jaro - vlastní praxe pod přímou supervizí ve vybrané organizaci zaměřené na PVČ = realizace vybrané činnosti ("přespávačky", tvořivé dílničky, jarňáky, letní činnost apod.) a. přímá a nepřímá práce (pomocného) koordinátora - tzn. pod přímou supervizí/mentoringem - vedoucího vybrané organizace a ve sdílené intervize vedené lektorem PdF MU b. možnost napojení na vlastní projektový/výzkumný záměru c. v ~rámci intervize prezentace vlastního působení a sebereflexe své praxe
Volnočasová pedagogická praxe 3
semestr podzim - pravidelná činnost (možnost realizace vlastního kroužku nebo pomoci v některém ze stávajících) - mentorovaná pedagogická praxe – (vedení jednotlivce / malé skupiny v instituci či se studijně mladšími spolužáky z BC stupně studia v jejich pedagogické praxi) a. návaznost na předmět Leadership – kde budou doplněné teoretické základy k praxím b. získání dovedností mentoringu a vlastního „brandu“ skrze umění podpory, patronací a leadershipu c. podpora sebezkušenosti dle konkrétní situace, cílové skupiny a tématu - Výstupy z učení
- Student*ka bude moci porovnat a zhodnotit různé přístupy k organizování a řízení služeb pro specifické cílové skupiny ve společnosti.
• Student*ka bude moci porovnat a zhodnotit různé přístupy k vedení organizace/instituce.
• Student*ka bude schopen/schopna identifikovat klíčové prvky úspěšného vedení organizace/instituce.
• Student*ka bude moci rozvíjet dovednosti v oblasti reflexe a sebereflexe, a to zejména v kontextu praxe zaměřené na PVČ/zážitkovou pedagogiku a leadership.
Po ukončení celé praxe studující budou schopni:
Představit a komunikovat svůj projekt s externím konzultantem
Zmapovat nabídku spolupráce ve volnočasové-pedagogické praxi v ČR i v zahraničí
Pracovat se zpětnou vazbou od konzultanta a zhodnotit silné a slabé stránky
Podílet se na realizaci činností v instituci zaměřené na oblasti PVČ , případně realizovat vlastní námět ve spolupráci s organizací praxe
Vést týmy lidí
Připravovat plán aktivit
Podílel se na vytváření projektů a jejich realizaci
Prezentovat výsledky praktické realizace projektu
Řídit diskusi a měnit flexibilně dle situace roli facilitátora diskuse
Chápat reflexe jako nástroj efektivní komunikace, rozlišit strukturu reflexe, efektivně směřovat k vytyčenému cíli, formulovat ponaučení, shrnutí/ výstupy
Poskytovat a přijímat efektivní zpětnou vazbu, odlišit zpětnou vazbu od reflexe
Využívat představených nástrojů mentoringu dle konkrétní situace, cílové skupiny a tématu - Osnova
- Volnočasová pedagogická praxe 1 - Úvodní setkání s představením celkového průběhu praxe následujících 3 semestrech a to z pohledu fakulty i Lužánek. Návštěva jednoho nebo více pracovišť SVČ Lužánky. V rámci vybraného pracoviště se studující seznámí s formami poskytovaného zájmového vzdělávání a dalších činností, které se zde uskutečňují. Současně se seznámí také s dokumentací školského zařízení s dalšími činnostmi v rámci řízení pedagogického procesu v praxi. Hlavní náplní bude stínování interních pedagogických pracovníků v jejich pravidelných i nepravidelných činnostech. Student bude mít možnost účastnit se více druhů kroužků tak, aby získal inspiraci pro další semestry, kdy se bude aktivně podílet na realizaci pravidelné činnosti. Rozsah - 24h: - 2 hodiny - představení organizace, - 4 hodiny - seznamování se pracovištěm a dokumentací, - 4 hodiny - zmapovat nabídku volnočastových aktivit a navrhnout inovativní činnosti, - 14 hodin návštěva pravidelné činnosti nebo dalších nabízených aktivit - sledovat pracovní postupy a metody práce (cca 4 místa = 3-4 hodiny) - Plán praxe na další dva semestry Shrnutí: 1. Mapování vhodných konzultantů, příprava individuálního plánu praxe. 2. Studující se seznámí s dokumentací organizace, procesy vedoucími k tvorbě strategických dokumentů, projektů, organizací práce apod. 3. Student zapracuje zpětnou vazbu od konzultanta na svůj vlastní projekt Pro studující kombinované formy studia je možné po dohodě s lektorem oslovit i jiné nestátní organizaci/veřejnou či soukromou instituci s nabídkou praktické spolupráce a konzultace v oblasti PVČ/zážitkové pedagogiky a realizovat praxi na daném místě.
- Volnočasová pedagogická praxe 2 - V tomto semestru se budou studenti podílet na přípravě a realizaci projektu nepravidelné činnosti (akce), kterou společně s pedagogem v praxi naplánují a následně realizují. Je možné iniciovat novou činnost, kterou společně s pedagogem v praxi student/ka naplánuje a realizuje. Tato praxe umožňuje nejen získat cenné zkušenosti s přípravou a realizací nepravidelné činnosti, ale také rozvíjet organizační a komunikační schopnosti. Rozsah - 24h: - 1 hodiny - konzultace a implementace podnětů zpětné vazby lektorů volnočasového centra, - 2 hodiny - tvorba plánu, příprava akce, - 20 hodin - realizace vlastní akce, - 1 hodiny - evaluace akce. Je možné prodloužit i na léto a pak šlo využít příměstské tábory. 1) Student*ka připravuje plán aktivit, podílí se na vedení týmů 2) Student*ka se aktivně podílí na koordinaci činností v instituci či se pokusí sám realizovat svůj vlastní námět 3) Student*ka prezentuje své působení v organizaci před ostatními kolegy a spolužáky
- Volnočasová pedagogická praxe 3 - Aktivní zapojení do pravidelné činnost. V rámci předchozí zkušenosti se SVČ Lužánky a průběžné spolupráce se student/ka domluví na realizaci pravidelné činnosti. Jednou z možností je zapojení do aktivity k některému z pedagogů a aktivní spolupráce na realizaci pravidelné zájmové činnosti. Druhou možností je realizovat vlastní pravidelnou činnost, která by odpovídala zájmům a schopnostem studenta/ky. V případě realizace vlastní pravidelné činnosti má student/ka možnost získat finanční odměnu, ale současně tím také vzniká závazek na celý školní rok. Rozsah – min 26h = 2 hodiny týdně přímá práce, 30-60min příprava na aktivitu
- Literatura
- povinná literatura
- REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 173 stran. ISBN 9788026209881. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- CHVÁL, Martin, Hana KASÍKOVÁ a Josef VALENTA. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 112 stran. ISBN 9788024620572. info
- JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 1. ISBN 80-7315-078-6. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Řízení neziskových organizací : první český rádce pro pracovníky v občanských sdruženích, nadacích, obecně prospěšných společnostech, školách, církvích a zdravotnických zařízeních. 1. vyd. Praha: Nadace Lotos, 1996, 186 s. info
- doporučená literatura
- Brookfield, S., Preskill, S. (2016). The Discussion Book. San Francisco: John Wiley & Sons
- Gidron, B., Yekeskel H. (2012). Social enterprises: an organizational perspective. New York: Palgrave Macmillan.
- KINDL-BEILFUSS, Carmen. Umění ptát se : v koučování, poradenství a systemické terapii. Translated by Lenka Hradilová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016, 211 stran. ISBN 9788026211501. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres : praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 192 s. ISBN 9788024747514. URL info
- DOHNALOVÁ, Marie. Sociální ekonomika, sociální podnikání : podnikání pro každého. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 131 s. ISBN 9788073572693. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Tajemství motivace : jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 2., doplněné vydání. Praha: Grada, 2010, 127 stran. ISBN 9788024734477. URL info
- HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
- Výukové metody
- praxe, trénink
- Metody hodnocení
- Účast na výukových konzultacích a aktivní účast na praktické stáži Využívání nástrojů získaných ve výuce v konkrétní praxi a jejich reflexe Mentorská práce s přidělenou skupinou
- Informace učitele
- STUDIJNÍ POŽADAVKY: Aktivní účast, konzultace a prezentace projektu Účast na reflexích vlastní praxe Realizace a reflexe tréninkových situací Trénink přijímání a poskytování zpětné vazby HODNOTÍ SE: Aktivní účast na výuce a praktické stáži Práce s přidělenou skupinou bakalářských studentů v průběhu semestru Vedení reflexe pedagogické praxe bakalářských studentů
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So202