So204 Leisure pedagogical practice

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Znalost aktivních metod učení a prvků zážitkové pedagogiky, orientace v metodách kritického myšlení, znalost základních teoretických konceptů reflektivního učení. Praktická zkušenost v zařízení poskytující edukaci v oblasti pedagogiky volného času a zážitkové pedagogiky nebo v instituci se sociálně-pedagogickou dimenzí.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Praxe v NMgr. je rozdělena na tři části:
Volnočasová pedagogická praxe 1
semestr podzim - „shadowing“ a „reporting“ ve vybrané organizaci zaměřené na PVČ = seznámení s SVČ (dokumentace, příprava, ukázka praxe, stínování) a. sledovat pracovní postupy, metody práce a jejich aplikaci nebo přímý dopad na klienty v každodenní praxi a přenášet tak do přípravy vlastní praxe osvědčené postupy b. získávání autentické zkušenosti nejen s náplní práce, ale i s interakcí mezi pracovníky c. proniknutí do „firemního života“ dané organizace d. příprava vlastního portfólia pro následné vedení vlastní praxe
Volnočasová pedagogická praxe 2
semestr jaro - vlastní praxe pod přímou supervizí ve vybrané organizaci zaměřené na PVČ = realizace vybrané činnosti ("přespávačky", tvořivé dílničky, jarňáky, letní činnost apod.) a. přímá a nepřímá práce (pomocného) koordinátora - tzn. pod přímou supervizí/mentoringem - vedoucího vybrané organizace a ve sdílené intervize vedené lektorem PdF MU b. možnost napojení na vlastní projektový/výzkumný záměru c. v ~rámci intervize prezentace vlastního působení a sebereflexe své praxe
Volnočasová pedagogická praxe 3
semestr podzim - pravidelná činnost (možnost realizace vlastního kroužku nebo pomoci v některém ze stávajících) - mentorovaná pedagogická praxe – (vedení jednotlivce / malé skupiny v instituci či se studijně mladšími spolužáky z BC stupně studia v jejich pedagogické praxi) a. návaznost na předmět Leadership – kde budou doplněné teoretické základy k praxím b. získání dovedností mentoringu a vlastního „brandu“ skrze umění podpory, patronací a leadershipu c. podpora sebezkušenosti dle konkrétní situace, cílové skupiny a tématu
Learning outcomes (in Czech)
Student*ka bude moci porovnat a zhodnotit různé přístupy k organizování a řízení služeb pro specifické cílové skupiny ve společnosti. • Student*ka bude moci porovnat a zhodnotit různé přístupy k vedení organizace/instituce. • Student*ka bude schopen/schopna identifikovat klíčové prvky úspěšného vedení organizace/instituce. • Student*ka bude moci rozvíjet dovednosti v oblasti reflexe a sebereflexe, a to zejména v kontextu praxe zaměřené na PVČ/zážitkovou pedagogiku a leadership. Po ukončení celé praxe studující budou schopni:
Představit a komunikovat svůj projekt s externím konzultantem
Zmapovat nabídku spolupráce ve volnočasové-pedagogické praxi v ČR i v zahraničí
Pracovat se zpětnou vazbou od konzultanta a zhodnotit silné a slabé stránky
Podílet se na realizaci činností v instituci zaměřené na oblasti PVČ , případně realizovat vlastní námět ve spolupráci s organizací praxe
Vést týmy lidí
Připravovat plán aktivit
Podílel se na vytváření projektů a jejich realizaci
Prezentovat výsledky praktické realizace projektu
Řídit diskusi a měnit flexibilně dle situace roli facilitátora diskuse
Chápat reflexe jako nástroj efektivní komunikace, rozlišit strukturu reflexe, efektivně směřovat k vytyčenému cíli, formulovat ponaučení, shrnutí/ výstupy
Poskytovat a přijímat efektivní zpětnou vazbu, odlišit zpětnou vazbu od reflexe
Využívat představených nástrojů mentoringu dle konkrétní situace, cílové skupiny a tématu
Syllabus (in Czech)
  • Volnočasová pedagogická praxe 1 - Úvodní setkání s představením celkového průběhu praxe následujících 3 semestrech a to z pohledu fakulty i Lužánek. Návštěva jednoho nebo více pracovišť SVČ Lužánky. V rámci vybraného pracoviště se studující seznámí s formami poskytovaného zájmového vzdělávání a dalších činností, které se zde uskutečňují. Současně se seznámí také s dokumentací školského zařízení s dalšími činnostmi v rámci řízení pedagogického procesu v praxi. Hlavní náplní bude stínování interních pedagogických pracovníků v jejich pravidelných i nepravidelných činnostech. Student bude mít možnost účastnit se více druhů kroužků tak, aby získal inspiraci pro další semestry, kdy se bude aktivně podílet na realizaci pravidelné činnosti. Rozsah - 24h: - 2 hodiny - představení organizace, - 4 hodiny - seznamování se pracovištěm a dokumentací, - 4 hodiny - zmapovat nabídku volnočastových aktivit a navrhnout inovativní činnosti, - 14 hodin návštěva pravidelné činnosti nebo dalších nabízených aktivit - sledovat pracovní postupy a metody práce (cca 4 místa = 3-4 hodiny) - Plán praxe na další dva semestry Shrnutí: 1. Mapování vhodných konzultantů, příprava individuálního plánu praxe. 2. Studující se seznámí s dokumentací organizace, procesy vedoucími k tvorbě strategických dokumentů, projektů, organizací práce apod. 3. Student zapracuje zpětnou vazbu od konzultanta na svůj vlastní projekt Pro studující kombinované formy studia je možné po dohodě s lektorem oslovit i jiné nestátní organizaci/veřejnou či soukromou instituci s nabídkou praktické spolupráce a konzultace v oblasti PVČ/zážitkové pedagogiky a realizovat praxi na daném místě.
  • Volnočasová pedagogická praxe 2 - V tomto semestru se budou studenti podílet na přípravě a realizaci projektu nepravidelné činnosti (akce), kterou společně s pedagogem v praxi naplánují a následně realizují. Je možné iniciovat novou činnost, kterou společně s pedagogem v praxi student/ka naplánuje a realizuje. Tato praxe umožňuje nejen získat cenné zkušenosti s přípravou a realizací nepravidelné činnosti, ale také rozvíjet organizační a komunikační schopnosti. Rozsah - 24h: - 1 hodiny - konzultace a implementace podnětů zpětné vazby lektorů volnočasového centra, - 2 hodiny - tvorba plánu, příprava akce, - 20 hodin - realizace vlastní akce, - 1 hodiny - evaluace akce. Je možné prodloužit i na léto a pak šlo využít příměstské tábory. 1) Student*ka připravuje plán aktivit, podílí se na vedení týmů 2) Student*ka se aktivně podílí na koordinaci činností v instituci či se pokusí sám realizovat svůj vlastní námět 3) Student*ka prezentuje své působení v organizaci před ostatními kolegy a spolužáky
  • Volnočasová pedagogická praxe 3 - Aktivní zapojení do pravidelné činnost. V rámci předchozí zkušenosti se SVČ Lužánky a průběžné spolupráce se student/ka domluví na realizaci pravidelné činnosti. Jednou z možností je zapojení do aktivity k některému z pedagogů a aktivní spolupráce na realizaci pravidelné zájmové činnosti. Druhou možností je realizovat vlastní pravidelnou činnost, která by odpovídala zájmům a schopnostem studenta/ky. V případě realizace vlastní pravidelné činnosti má student/ka možnost získat finanční odměnu, ale současně tím také vzniká závazek na celý školní rok. Rozsah – min 26h = 2 hodiny týdně přímá práce, 30-60min příprava na aktivitu
Literature
    required literature
  • REITMAYEROVÁ, Eva and Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 173 stran. ISBN 9788026209881. info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC and Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... (Reflection in The Process of Learning. Ten Times Equally Yet Differently...). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 pp. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • CHVÁL, Martin, Hana KASÍKOVÁ and Josef VALENTA. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 112 stran. ISBN 9788024620572. info
  • JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe (Action research as a way to improvement of educational practice). In MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, p. 51-68. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 1. ISBN 80-7315-078-6. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Řízení neziskových organizací : první český rádce pro pracovníky v občanských sdruženích, nadacích, obecně prospěšných společnostech, školách, církvích a zdravotnických zařízeních. 1. vyd. Praha: Nadace Lotos, 1996, 186 s. info
    recommended literature
  • Gidron, B., Yekeskel H. (2012). Social enterprises: an organizational perspective. New York: Palgrave Macmillan.
  • Brookfield, S., Preskill, S. (2016). The Discussion Book. San Francisco: John Wiley & Sons
  • KINDL-BEILFUSS, Carmen. Umění ptát se : v koučování, poradenství a systemické terapii. Translated by Lenka Hradilová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016, 211 stran. ISBN 9788026211501. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres : praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 192 s. ISBN 9788024747514. URL info
  • DOHNALOVÁ, Marie. Sociální ekonomika, sociální podnikání : podnikání pro každého. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 131 s. ISBN 9788073572693. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Tajemství motivace : jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 2., doplněné vydání. Praha: Grada, 2010, 127 stran. ISBN 9788024734477. URL info
  • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
Teaching methods (in Czech)
praxe, trénink
Assessment methods (in Czech)
Účast na výukových konzultacích a aktivní účast na praktické stáži Využívání nástrojů získaných ve výuce v konkrétní praxi a jejich reflexe Mentorská práce s přidělenou skupinou
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 28.
The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/So204