PdF:So205 Soc. ped. praxe - Informace o předmětu
So205 Sociálně pedagogiká praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 28. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představit studentům*tkám mentoring jako komplexní nástroj pro edukativní a profesní rozvoj. Studenti by měli v průběhu absolvovaných kurzů ze studia získat dovednosti ve vybraných metodách, které lze efektivně využívat při poskytování podpory, poradenství, vedení či patronátu služebně mladších. Cílem mentoringu je studenty nejen teoreticky vybavit konkrétními nástroji, ale předvést tyto nástroje v praxi jak v rámci sebezkušenosti, tak v závěru předmětu i při mentoringu pedagogických praxí mladších spolužáků z bakalářského stupně studia. Celkem se jedná o 24h. praxe (14h. příprava na mentoring, 10h. vedení reflektivních setkání se studujícími bakalářského studijního programu).
- Výstupy z učení
- Studující se naučí: Řídit diskusi a měnit flexibilně dle situace roli facilitátora diskuse. Chápat reflexe jako nástroj efektivní komunikace, rozlišit strukturu reflexe, efektivně směřovat k vytyčenému cíli, formulovat ponaučení, shrnutí/ výstupy. Poskytovat a přijímat efektivní zpětnou vazbu, odlišit zpětnou vazbu od reflexe. Využívat představených nástrojů mentoringu dle konkrétní situace, cílové skupiny a tématu.
- Osnova
- Studující v průběhu podzimního semestru realizují minimálně jednu skupinovou reflexi praxí se studenty bakalářského studia. Z této reflexe pak předloží zprávu, jejíž nedílnou součástí bude i sebereflexe vlastního mentorování. Studující dostanou přesné pokyny po začátku semestru. Osnova: Úvodní organizační setkání Studium interaktivní osnovy k mentoringu Vedení reflexí bakalářských studujících katedry sociální pedagogiky Zpráva z praxe So205
- Literatura
- doporučená literatura
- KINDL-BEILFUSS, Carmen. Umění ptát se : v koučování, poradenství a systemické terapii. Translated by Lenka Hradilová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016, 211 stran. ISBN 9788026211501. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- BROOKFIELD, Stephen a Stephen PRESKILL. Discussion as a way of teaching : tools and techniques for university teachers. 1st publ. Buckingham: Society for research into higher education, 1999, xx, 191. ISBN 0335201628. info
- neurčeno
- BROOKFIELD, Stephen. Teaching for critical thinking : tools and techniques to help students question their assumptions. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2012, xix, 280. ISBN 9781118146729. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres : praktický atlas sebezvládání. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 178 s. ISBN 9788024725932. info
- BROOKFIELD, Stephen. Understanding and facilitating adult learning : a comprehensive analysis of principles and effective practices. Buckingham: Open University Press, 1986, xvi, 375. ISBN 0335152260. info
- Výukové metody
- hromadné konzultace, vedení reflexí
- Metody hodnocení
- Studující v průběhu podzimního semestru realizují minimálně jednu skupinovou reflexi praxí se studenty bakalářského studia. Z této reflexe pak předloží zprávu, jejíž nedílnou součástí bude i sebereflexe vlastního mentorování.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So205