So210 Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So210/KombiSem01: Pá 11. 10. 17:00–19:50 učebna 28, Pá 1. 11. 17:00–19:50 učebna 28, So 14. 12. 9:00–12:50 učebna 28, 14:00–15:50 učebna 72, J. Němec
So210/PrezSem01: St 14:00–15:50 učebna 72, J. Němec
Předpoklady
Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia. Očekávány jsou vědomosti z kurzu Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu (SO122).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout znalosti z bakalářského kurzu a prohloubit znalosti zejména z oblasti kvantitativního výzkumu a analýzy adt. Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme: •dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí •analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová 
•analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy 
•navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd.
• orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.)
• prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat
• analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými
• ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Osnova
  • Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
  • 1) Uvedení do základů metodologie (základní pojmy) – viz též kurz z bakalářské úrovně Vztah mezi metodologií a sociální pedagogikou. Metodologie a výzkum sociálně pedagogické reality (rozdíl mezi přírodní a individuální realitou). Metodologické prostředky a cíle poznávání (epistémé, techné, doxa). Kvalitativní a kvantitativní metody. Analytické myšlení (statistická, kauzální, relační, historiografická analýza, operacionalizace, práce s daty aj.) Metodologie a humanitní disciplíny. Otázky kauzality a vědeckého zákona. Metodologické otázky sociální vědecké komunikace a interpretace. Deskripce a odborný jazyk, predikce a explanace.
  • 2) Paradigmata v metodologii jako sociální fenomén
  • Orientace v základních paradigmatech a sociálních teoriích (viz též předmět Analýzy sociálně pedagogických teorií). Změny vědeckého paradigmatu: pozitivizmus (sociální pozitivizmus), darwinismus (sociální darwinismus), behaviorismus, pragmatismus, existencionalismus, marxismus, socialismus, systémové (strukturální) modely, realismus, empirismus, fenomenologie aj. Paradigma v metodologii pedagogiky a sociální pedagogiky. Kulturní odlišnosti a aspekty metodologie.
  • 3) Metodologický a odborný text
  • Formy odborného sdělení, koncept výkladu tématu, odborná stať, studie, odborné sdělení, esej, recenze, anotace, seminární projekt, diplomová práce, výzkumná práce apod. Vědecká informace a běžné informace. Pedagogická a sociální informace a její metodologická hodnota, význam a smysl. Fakta a faktografická hodnota informace.
  • 4) Kvalitativní metody, pedagogické a sociální jevy (viz bakalářský stupeň metodologické průpravy)
  • Identifikace sociálně pedagogických jevů. Sociální chování a vlivy výchovy a kultury. Rozmanitost sociální reality. Soubory sociálních poznatků, rozložení dat, vlastnosti, charakteristiky a jejich interpretace. Kvalitativní metody a teorie, její sociální pojetí. Terénní výzkum. Pojetí kategorie a její kódování, dimenze. Paradigmatický model kvalitativního výzkumu. Vztahy mezi kategoriemi, kontextuální podmínky pozorování. Induktivní a deduktivní postupy. Teoretické rámce – konceptualizace příběhu. Znaky a vlastnosti teorie. Analytický pohled na jevy a procesy. Interakční vlivy a matice. Hermeneutická koncepce, fenomenologická škola, Frankfurtská škola, vliv kognitivní a humanistické psychologie. Kombinování kvalitativních metod, triangulace. Kvalitativní pozorování, dotazování, rozhovor aj. Struktura písemné zprávy o kvalitativním výzkumu. Principy kvalitativního výzkumu, výzkumný problém, zdroje výzkumných problémů, formulování výzkumných otázek. Teoretická citlivost, definice a její zdroje (vztah mezi tvořivostí a vědou), práce s literaturou, definice pojmů.
  • 5) Kvantitativní metody a zkoumání pedagogických a sociálních jevů Pozorování - pozorování jako výzkumná metoda, jeho struktura a možnosti poznání (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce a extrospekce, přímé a nepřímé, standardizované a nestandardizované). Výsledky pozorování. Reliabilita a validita pozorování, možné zdroje chyb. Rating - rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu. Dotazník (anketa) -druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění. Rozhovor, interwiev, beseda - druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Výzkumná specifika rozhovorů. Projektivní metody - výhody a nevýhody projekčních technik. Verbální metody (asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview. Grafické techniky (např. analýza kresby) a manipulační techniky (např. test ohýbání drátu). Obsahová analýza - analýza osobní dokumentace, analýza školské a školní dokumentace, analýza odborného textu. Sémantické metody - sémantický diferenciál, Význam metody a možnosti využití, bipolární škály a faktor hodnocení, aktivity a potence (popřípadě i další). Konstrukce sémantického diferenciálu, grafické znázornění výsledků. Metody měření sociálních vztahů - sociometrické techniky, SORAD, zkoumání preferenčních postojů. Q-metodologie - význam a použití metody (některé možné příklady), tzv. q-typy, q-třídění, minimální q-třídění, třídění strukturované a nestrukturované. Testy - pojmové vymezení, druhy testů. Psychologické - testy inteligence (A. Binet, J. P. Guilford R. B. Cattell atd.), testy osobnosti (Eysenckův osobnostní dotazník, TEZADO a jiné), testy psychomotorické. Testy vědomostí a dovedností a jejich klasifikace, druhy testových úloh (otevřené a uzavřené úlohy), Zásady tvorby didaktických testů. Experiment - možné využití ve vědeckém výzkumu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), pravidla pro realizaci experimentu.
  • 6) Statistické zpracování a interpretace dat, základy ovládání software Statistica/JASP
  • Základní pojmy – Popisná i induktivní statistika, míry centrální tendence, průměr, modus, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, míra šikmosti a špičatosti, histogram. Předpokládá se dovednost v užití interpretačních postupů na základě znalosti popisné statistiky. Statistická indukce – statistický odhad, testy normality rozdělení, testování hypotéz, chí-kvadrát, t-testy, korelační analýza, regresní analýza, analýza rozptylu. Vícerozměrné statistické metody – analýza hlavních komponent, faktorová analýza, shluková analýza, shluková analýza. Základy práce s programem Statistica – popis základní oken v programu statistica, práce se vstupními daty, kontrola dat, tvorba tabulek a práce s nimi, zobrazování dat, grafy vstupních dat, grafy bloku dat, výstupy, pracovní sešity a protokoly, úprava grafů.
Literatura
    povinná literatura
  • Předmět má k dispozici detailní interaktivní osnovu a to včetně distančních studijní opor, videí apod.
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 372 stran. ISBN 9788026211921. info
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. První. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. info
  • HENDL, Jan. Statistika v aplikacích. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 455 stran. ISBN 9788026207009. info
  • WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 218 stran. ISBN 9788024739205. info
  • GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012, 119 stran. ISBN 9788010023530. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
  • SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 168 s. ISBN 9788086429779. info
  • SARANTAKOS, Sotirios. Social research. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005, xxxi, 464. ISBN 1403943206. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
  • Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
Výukové metody
badatelsky orientovaná výuka, veřejná oblajoba a honocení studentských projektů, diskuse, domácí cvičení
Metody hodnocení
Studenti vypracují studentská cvičení (viz interaktivní osnova předmětu) podle zadání vyučujícího a obhájí ho před seminární skupinou. Předmět je ukončen písemným strukturovaným vědomostním testem (75%). Předmět probíhá prezenční i kombinovanou formou. V průběhu semestru studenti plní seminární úkoly, které postupně odevzdávají prostřednictvím ISu a obhajují.
Náhradní absolvování
Studující pobývající na studijním pobytu v~zahraničí (Erasmus+ aj), se individuálně domluví s~vyučujícím na způsobu ukončení předmětu.
Informace učitele
Na začátku předchozího semestru jsou studenti podrobně seznámeni s obsahem seminárních prací a úkolů, které postupně plní. Všechny práce, včetně pomocných metodických materiálů, příkladů a tabulek jsou k dispozici v interaktivní osnově předmětu.
Zejména se jedná


1. Život jako ve filmu


Co má společného umění a výzkum? Co má společného příběh hlavního hrdiny a reálného člověka, který je předmětem našeho zkoumání? Co prožívá virtuální hrdina a reálný člověk, jak se rozhoduje, jak se chová? V seminárním cvičení se studenti pokusí o komparaci příběhu vybraného hrdiny filmu, románu apod. s životem reálného člověka.


2. Focus research


Výzkum sociálně pedagogických jevů a fenoménů (dvousemestrální projekt). Seminární cvičení bude součástí obhajoby v předmětu Výzkum sociálních jevů v jarním semestru. Každý student (skupina studentů (max. 2 – 3) se pokusí o důvěrné přiblížení vybraného sociálně pedagogického tématu a to na základě kvantitativního výzkumu. Studující projedou celým badatelským projektem od přípravy nástroje přes sběr až po analýzu a interpretaci dat. Výstupy jsou odevzdávány průběžně dle nastavených milníků.


3. Přehledová studie


Studující připraví přehledovou studii na základě zvoleného tématu své DP. Práce se odevzdává v jarním semestru, během podzimní přípravy budete odevzdávat projekt DP, který je součástí jiného předmětu a s výukou metodologie úzce souvisí.


Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/So210/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So210