PdF:So223 Sociální podnikání - Informace o předmětu
So223 Sociální podnikání
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So223/01: So 22. 2. 14:00–18:50 učebna 34, Pá 11. 4. 9:00–12:50 učebna 34, So 26. 4. 14:00–16:50 učebna 56, L. Gulová
So223/02: Út 14:00–15:50 kancelář vyučujícího, L. Gulová - Předpoklady
- Studenti se budou orientovat v definicích, základních pojmech a souvislostech. Budou schopni vytvořit sociální projekt a prezentovat ho ve veřejném prostoru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět nabídne vhled do oblasti sociálního podnikání. Sociální podnikání jsou podnikatelské aktivity prospívající společnosti a životnímu prostředí. Hraje důležitou roli v místním rozvoji a často vytváří pracovní příležitosti pro osoby se sociálním znevýhodněním. Pro sociální podnik je stejně důležité dosahování zisku i zvýšení veřejného prospěchu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student/studentka umět: • popsat cíle a význam sociálního podnikání ve vztahu k sociální práci a k sociální pedagogice; • vysvětlit principy sociálního podnikání a vyhodnotit jeho prospěch pro skupiny se sociálním znevýhodněním a pro veřejnost; • orientovat se v teoriích a metodách, které souvisí s rozvoje sociálního podnikání a se vznikem sociálních podniků; • orientovat se v současné legislativě a teoriích a dokážou je vztáhnout k sociální práci a sociální pedagogice; • vytvořit a představit projekt sociálního podniku zaměřeného na podporu různých skupin se sociálním znevýhodněním. Klíčové pojmy: sociální podnikání, principy sociálního podnikání, sociální teorie, sociální znevýhodnění, sociální patologie, legislativa, cílové skupiny sociální podnikání, sociální zapojení, veřejný prospěch, solidarita, princip bližního, kvalita života, sociální fungování, lidská důstojnost.
- Osnova
- 1. Sociální znevýhodnění jako handicap, sociálně patologické jevy a jejich dopad na člověka (chudoba, nezaměstnanost, kriminalita). Sociální rozměr Evropy, trendy a vize. 2. Teorie sociální práci ve vztahu k sociálnímu podnikání (humanistické a existenciální teorie, sociální konstruktivismus, antiopresivní přístupy, teorie sociálních sítí, teorie sociálního rozvoje a osobnostní identity, teorie společenské soudržnosti). 3. Cílové skupiny se sociálním znevýhodněním, sociální vyloučení a jeho dopad na důstojnost člověka. Solidarita ve společnosti a kvalita života. 4. Sociální podnikání jako fenomén a jeho dopad na profesní uplatnění skupin se sociálním znevýhodněním a na veřejný prospěch. 5. Principy sociálního podnikání (sociální prospěch, ekonomický prospěch, veřejný a environmentální prospěch) 6. Příklady sociálních podniků v českém prostředí a inspirace ze zahraničí. 7. Legislativní a ekonomický rámec sociálního podniku. 8. Projektování v sociálním podnikání, spolupráce s různými státními organizacemi a neziskovým sektorem. 9. Tvorba projektu sociálního podnikání zaměřeného na různé cílové skupiny se sociálním znevýhodněním (lidé s psychickými a fyzickými handicapy, matky-samoživitelky, migranti, Romové, lidé s nízkým vzdělání, aj.) 10. Online prezentace projektu sociálního podnikání ve veřejném prostoru.
- Literatura
- povinná literatura
- FRANCOVÁ, Petra a Eva VÍCHOVÁ. Sociální podnikání. 2019. info
- TRČKA, Lukáš. Sociální podnikání : teorie pro praxi. Vyd. 1. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014, 94 s. ISBN 9788026072157. info
- doporučená literatura
- VYSKOČIL, Marek. Sociální podnikání. 2015. Strategický dokument vlády Státní politika vůči nestátním neziskovým organizacím na léta 2015 až 2020 Sociální podnikání - podkladová studie Státní politiky vůči nestátním neziskovým organizacím na léta 2015 až 2020 (Usnesení vlády ČR ze dne 29. července 2015 č. 608) URL info
- BEDNÁRIKOVÁ, Daniela. Příklady dobré praxe, aneb, Sociální podnikání v České republice i zahraniší. Praha: P3 - People, Planet, Profit, 2012, 47 s. ISBN 9788026040439. info
- DOHNALOVÁ, Marie. Sociální ekonomika, sociální podnikání : podnikání pro každého. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 131 s. ISBN 9788073572693. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, seminární výuka, diskuse, projektování. Samostatná práce studentů: Studium zdrojů a příprava na závěrečné kolokvium. Práce v týmu na tvorbě projektu sociálního podnikání. Příprava prezentace a prezentace sociálního podniku ve veřejném online prostoru.
- Metody hodnocení
- Prezentace projektu sociálního podnikání, hodnocení kvality, závěrečná rozprava nad předmětem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/So223