PdF:So224 Terénní výzkum sociálních jevů - Informace o předmětu
So224 Terénní výzkum sociálních jevů
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So224/01: Pá 21. 2. 9:00–12:50 učebna 72, So 8. 3. 9:00–12:50 učebna 72, Pá 21. 3. 14:00–17:50 učebna 72, J. Němec
So224/02: Po 10:00–11:50 učebna 72, J. Němec - Předpoklady
- Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia a předmět Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení získaných znalostí a praktické ukotvení dovedností zaměřených na analýzu a interpretaci dat. Předpokladem úspěšného zvládnutí této disciplíny je základní znalost obsahu předcházejících předmětů. Podmínkou ukončení je vypracování seminárních úkolů a jejich úspěšná obhajoba, zdařilé vypracování praktického testu na 70% a pohovoru nad testem, který potvrdí porozumění jednotlivým úkolům.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd.
• orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.)
• prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat
• analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými
• ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme:
• dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí
• analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová
• analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy
• navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu - Osnova
- Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
- Vychází se z obsahu dvou předchozích předmětů (viz anotace) důraz je kladem na praktickou práci s daty, metodologickou tvorbu nástrojů pro sběr dat a jejich analýzu.
- Statistické zpracování a interpretace dat
- základy ovládání software Statistica
- Popisná i induktivní statistika, míry centrální tendence, průměr, modus, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, míra šikmosti a špičatosti, histogram
- Předpokládá se dovednost v užití interpretačních postupů na základě znalosti popisné statistiky. Statistická indukce – statistický odhad, testy normality rozdělení, testování hypotéz, chí-kvadrát, t-testy, korelační analýza, regresní analýza, analýza rozptylu
- Vícerozměrné statistické metody – analýza hlavních komponent, faktorová analýza, shluková analýza, shluková analýza
- Základy práce s programem Statistica – popis základní oken v programu Statistica, práce se vstupními daty, kontrola dat, tvorba tabulek a práce s nimi, zobrazování dat, grafy vstupních dat, grafy bloku dat, výstupy, pracovní sešity a protokoly, úprava grafů. Analýza vícerozměrných dat (úvod do problematiky) – PCA, FA, CA, atd.
- Literatura
- povinná literatura
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- doporučená literatura
- WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 218 stran. ISBN 9788024739205. info
- GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012, 119 stran. ISBN 9788010023530. info
- CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 168 s. ISBN 9788086429779. info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
- Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- Výukové metody
- veřejná obhajoba a hodnocení studentských projektů, diskuse, domácí cvičení
- Metody hodnocení
- Studenti vypracují studentská cvičení podle zadání vyučujícího a obhájí ho před seminární skupinou. Podmínkou kolokvia je pravidelná aktivní účast v seminářích a konzultacích (80%). Předmět probíhá prezenční a kombinovanou formou. V průběhu semestru studenti plní seminární úkoly, které postupně obhajují.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2426
Na začátku předchozího semestru jsou studenti podrobně seznámeni s obsahem seminárních prací a úkolů, které postupně plní. Klíčovou seminární prací pro JS je Foucus research.
STUDENTI ZPRACUJÍ A OBHÁJÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE DLE ZADÁNÍ
1. Didaktická transformace metodologického problému
Studenti si na začátku semestru vyberou jedno z nabízených metodologických témat - problémů, které odborně zpracují včetně didaktické transformace. Každý student (dvojice studentů) zpracovává jiné téma dle seznamu. Práce má rozsah 8000 znaků včetně mezer. Studenti zpracují vědecký odborný text na základě studia odborných pramenů. Všechny použité zdroje uvedou v seznamu literatury, přičemž dodržují formální zásady a normy. Součástí práce je multimediální prezentace - powerpoint, tabulky, foto, video apod.
2. Focus research
Výzkum sociálně pedagogických jevů a fenoménů (dvousemestrální projekt) Seminární cvičení bude součástí obhajoby v předmětu Výzkum sociálních jevů v jarním semestru. Každý student (skupina studentů (max. 2 – 3) se pokusí o důvěrné přiblížení vybraného sociálně pedagogického tématu a to na základě hloubkového kvalitativního výzkumu. Studenti shromáždí adekvátní teoretické poznatky o daném jevu (fenoménu) a velké množství kvalitativního materiálu (foto dokumentace, video, rozhovory apod.) a pokusí se o vytvoření ohniskového sociálně pedagogického dokumentu, který detailně popisuje a vysvětluje chování určité skupiny lidí nebo jednotlivců. V rámci prvního semestru studenti sbírají dokumenty z dané oblasti, připravují výzkumný design a scénář. Podmínkou ukončení první části je předložení projetu, ve kterém je srozumitelně formulován problém výzkumu, teoretická studie k danému problému, výzkumný design (detailní postup, jak budu ve výzkumu postupovat) a scénář, podle kterého bude vznikat výsledný projekt.
3. Život jako ve filmu
Co má společného umění a výzkum? Co má společného příběh hlavního hrdiny a reálného člověka, který je předmětem našeho zkoumání? Co prožívá virtuální hrdina a reálný člověk, jak se rozhoduje, jak se chová? V seminárním cvičení se studenti pokusí o komparaci příběhu vybraného hrdiny filmu, románu apod. s životem reálného člověka.
4. Projekt diplomové práce
Tento úkol je součástí samostatného předmětu. Studenti projekt obhajují v rámci studia metodologie.
5. Sociálně pedagogické jevy v číslech
Studenti si vyberu jednu z nabízených oblastí pro malou kvantitativní sondu. Smyslem projektu je sběr dat, jejich třídění a statistická analýza a interpretace. Studenti navrhnou, z jaké oblasti se pokusí data sesbírat (je možné také využít existujících datových souborů), navrhnou jednu z možných statistických analýz, popíší a interpretují výstupy analýz.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/So224