PdF:So238 Andragogika a speciální andrag - Informace o předmětu
So238 Andragogika a speciální andragogika
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So238/KombiSem01: Pá 22. 11. 9:00–12:50 respirium (4. nadzemní podlaží), 14:00–15:50 učebna 51, So 14. 12. 9:00–12:50 učebna 11, 14:00–15:50 učebna 11, L. Matoušková
So238/PrezSem01: Po 13:00–14:50 učebna 41, L. Matoušková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit studentům obor andragogika a speciální andragogika, zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu. Důraz je kladen na pochopení základních kategorií, jako je dospělý člověk, vzdělávání dospělých, mobilizace lidského kapitálu a kvalita života. Specificky se předmět zaměří na aspekty života dospělého člověka se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním s ohledem na různé oblasti života; vysvětlit změny v přístupech k lidem s postižením se zaměřením na jejich pracovní začlenění a sociální inkluzi.
Předmět se zaměřuje zejména na období mladé a střední dospělosti. Dále je cílem seznámit se s vybranými koncepty, principy a riziky práce v pomáhajících profesích a aktuálními trendy v přístupech v České republice i zahraničí. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu student:
- popíše jednotlivé teorie vzdělávání dospělých a určí jejich silné a slabé stránky;
- vysvětlí základní pojmy z andragogiky a speciální andragogiky;
- vysvětlí specifika vzdělávání dospělých ve srovnání se vzděláváním dětí a mladistvých;
- umí popsat faktory ovlivňující život dospělých lidí s postižením či znevýhodněním v českém prostředí (včetně srovnání se situací v zahraničí);
- umí vysvětlit podstatu komplexního přístupu k podpoře lidí s postižením a znevýhodněním a propojení mezi obory, oblastmi a rezorty;
- zná organizace zabývající se podporou dospělých osob s postižením;
- interpretuje informace z českých a zahraničních zdrojů;
- rozumí specifikům vybraných konceptů zaměřených na podporu dospělých jedinců s postižením, znevýhodněním včetně osob se získaným postižením. - Osnova
- vymezení klíčových pojmů andragogiky v historickém, společenském a vědeckém kontextu
- objekt andragogiky – dospělý jedinec, specifikace osobnosti a druhy učení dospělých
- andragogické profese, osobnostní předpoklady a nároky při vzdělávání a intervenci u dospělých
- cíle vzdělávání dospělých a motivace ke vzdělávání v dospělosti
- pojem zdravotní postižení, terminologie dle WHO, změny v přístupech
- základní seznámení s vybranými cílovými skupinami: člověk s mentálním postižením, autismem, tělesným postižením, duševním onemocněním a možnostmi jejich podpory
- sociální služby, legislativa, osobní asistence, příspěvek na péči
- profesní příprava, volba povolání, přechod ze školy do zaměstnání
- zaměstnávání osob se zdravotním postižením, podporované zaměstnávání
- poradenské služby pro osoby se zdravotním postižením
- pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence, syndrom pomocníka
- péče a podpora lidí po traumatech mozku
- Literatura
- povinná literatura
- PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých : průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2014, 336 stran. ISBN 9788024748061. URL info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
- doporučená literatura
- KNOWLES, Malcolm S., Elwood F. HOLTON a Richard A. SWANSON. The adult learner : the definitive classic in adult education and human resource development. Eighth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, xiv, 387. ISBN 9780415739016. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 9788026200413. URL info
- MURPHY, Robert Francis. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 188 s. ISBN 80-85850-98-2. info
- ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
- GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese : tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 9788073873943. info
- SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
- Výukové metody
- přednášky s videi, diskuse na seminářích, čtení a analýza českých a zahraničních textů, samostudium, exkurze a diskuse s odborníky z praxe
- Metody hodnocení
- účast na přednáškách i exkurzích, aktivní přístup, seminární práce odevzdaná do určitého termínu, písemný online test nebo závěrečné ústní kolokvium
- Informace učitele
- Online test (semestr podzim 2024) - 28.1.2025
Další zdroje ke studiu:
Adamčíková, J., Eisner, P., Kaucký, P. (2005) Empowerment – Možnosti zapojování a posilování lidí, uživatelů služeb agentur PZ a jiných organizací. Praha: Rytmus.
Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. (2007) Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
Hájek, K. (2007) Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Hrdá, J. (2001) Osobní asistence: obecné informace o této sociální službě pro občany, kteří potřebují ke svému životu pomoc druhé osoby. Praha: POV.
Jahoda, M., Lazarsfeld, P. F., Zeisel, H. (1975) Die Arbeitslosen von Marienthal. Ein soziographischer Versuch über die Wirkungen langandauernder Arbeitslosigkeit. Frankfurt am Main: Verlag Suhrkamp.
Kallwass, A. (2007) Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál.
Lippertová-Grünerová, M. (2009) Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén.
Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.
Novosad, L. (2011) Tělesné postižení jako fenomén a životní realita. Praha: Portál.
Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Pančocha, K., Procházková, L., Sayoud Solárová, K. et al. (2013) Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Theunissen, G. (2003) Erwachsenenbildung und Behinderung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Vágnerová, M. (2008) Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
WHO. (2001) International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF. Geneva: WHO. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/So238/index.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So238