PdF:SO502 Doučování dětí - Informace o předmětu
SO502 Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 60 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Bc. Zuzana Dvořáková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Ivana Plančárová (přednášející)
Bc. Eliška Doušková (pomocník)
Veronika Plodíková (pomocník)
Ing. Daniela Vonbauer (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Zuzana Dvořáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO502/OS01: Čt 14:00–17:50 učebna 33, Z. Dvořáková
SO502/OS02: Čt 14:00–17:50 učebna 27, Z. Dvořáková
SO502/OS03: Čt 14:00–17:50 učebna 34, Z. Dvořáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student/ka v průběhu celého semestru (celkem i s přípravou 60 hodin) provádí pedagogickou praxi, která spočívá v individuálním doučování především žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, vč. žáků se sociálním znevýhodněním (děti s odlišným mateřským jazykem; romské děti). Student/ka doučuje buď přímo v rodině žáka, na půdě školy, případně v jiné instituci (např. nezisková organizace; univerzita; knihovna). Cílem je aplikovat získané znalosti a dovednosti v praxi a přihlédnout k sociálním aspektům výchovně vzdělávacího procesu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) plánovat a relizovat individuální doučovací plán
2) popsat vzdělávací obtíže žáků ze sociálně znevýhodněných rodin
3) zaměřit výklad odborného učiva individuálním způsobem - Osnova
- • Organizace spolupráce (výběr žáka, domluvení podmínek spolupráce). • Plán doučování. • Studenti budou mít v rámci předmětu možnost navštívit odborné lekce, především z oblasti sociální a speciální pedagogiky, zaměřené na řešení konkrétních situací, s nimiž se v průběhu praxe setkávají (např. práce se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, komunikace s rodiči žáka apod.). • Doučování – 26 hodin přímé práce s žákem, 34 hodin příprava na doučování (pracovní listy, pomůcky), vedení průběžných záznamů o pokroku žáka, o vzdělávacích potřebách - administrativa • Vložení vyplněné dokumentace k doučování v příslušné odevzdávárně v IS.
- Literatura
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Program Domácí učitel, Aktivní doučování, Asistentská praxe, Doučování dětí ze soc. znev. prostředí. In E-learningový kurz pro doučující studenty MU. 2016. info
- GULOVÁ, Lenka. Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách jako součást přípravy učitele. In Implementace předmětu Sociální komunikace se žákem (Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách), Univezita Tarase Ševčenka. 2014. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování romských dětí z pohledu studentů Masarykovy univerzity. Prevence. Praha: Život bez závislostí, Coolish Press, 2012, roč. 9, č. 6, s. 15 - 18. ISSN 1214-8717. info
- OBROVSKÁ, Jana, Olga KUSÁ, Zuzana LEHOTSKÁ, Ivana MARÁŠKOVÁ a Kateřina DOBEŠOVÁ. Školní a mimoškolní doučování metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 44 s. ISBN 978-8086-85-3. URL info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. E-learningová podpora výuky. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009. info
- PAVLÍČKOVÁ, Radka. Postřehy z doučování sociálně znevýhodněných(romských)dětí v jejich domácím prostředí. In Vítková, Marie - Vojtová, Věra. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1. vyd. Brno: MU, 2009, 11 s. ISBN 978-80-7315-188-1. info
- NĚMEC, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Svět výchovy a vzděláví v reflexi současného pedagogického výzkumu - sborník abstrakt. 1. vyd. 2007, s. 96. ISBN 978-80-7040-987-9. info
- Výukové metody
- teoretická příprava - přednášky o Romech a problémech při doučování, praktická část - doučování, analýza - reflexe
- Metody hodnocení
- Studenti si vedou deník, kde shromažďují své reflexe z doučování. Zde mohou popsat své zážitky a zkušenosti s doučováním, jak doučování pokračuje, jak se student cítí v prostředí rodiny dítěte, jakým způsobem komunikuje s rodiči dítěte či učiteli. Další instrukce a požadavky k podobě deníku budou upřesněny na první schůzce s vyučujícím a pro potřeby, otázky a rady studentů bude vytvořena interakticní osnova, kde studenti také mohou předat kolegům své dojmy z doučování či poradit ostatním, jak si počínat v nejrůznějších situacích či problémech.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO502/index.qwarp
Kurz je určen pro studenty napříč univerzitou a je volitelný. Jedná se o dobrovolnickou činnost, kde studenti doučují děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Součástí předmětu budou přednášky na aktuální témata z oblasti vzdělávání. Pozvánky na přednášky budou zaslány e-mailem všem studentům zapsaným do kurzu. Kontakt na koordinátorku praxí: doucovani@ped.muni.cz. Veškeré dokumenty týkající se praxe jsou k dispozici na webových stránkách katedry sociální pedagogiky: https://ksop.ped.muni.cz/doucovani nebo v interaktivních osnovách předmětu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO502