PdF:SODC008 Filosofická antropologie - Informace o předmětu
SODC008 Filosofická antropologie v kontextu sociální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- V pozadí každého edukačního jednání, tedy i v práci sociálního pedagoga, je přítomen určitý pohled na člověka, tedy určitá antropologie. Tento pohled na člověka je někdy explicitně vyjádřen filosofickým diskursem, častěji ovšem je implicitně přítomný, ať už v pedagogických koncepcích nebo principech sociální práce, jimiž se sociální pedagog řídí, tak i v jeho praktických postupech. V rámci tohoto předmětu se student seznámí s vybranými směry filosofie výchovy, na kterých jsou vystavěny teoretické základy sociální pedagogiky, jakož i s ideovými principy anglosaského pojetí sociální práce (social work). Student po absolvování předmětu bude umět identifikovat ideová východiska konkrétních projektů zaměřených na pomoc lidem v nebezpečí sociální exkluze, a tak „rekonstruovat“ filosofické koncepce, která jsou pro tyto projekty nosné.
- Výstupy z učení
- Doktorandi budou v předmětu: • charakterizovat základní pojetí sociální pedagogiky a vysvětlí filosofické směry, z nichž tato pojetí vycházejí; • formulovat silné a slabé stránky jednotlivých antropologických koncepcí, o něž se opírá sociální pedagogika a sociální práce; • identifikovat principy konkrétního sociálního projektu; • zhodnotit vybraný sociální projekt z etického hlediska (dopad na lidské vztahy, životní prostředí); • navrhovat řešení současných problémů na poli sociální pedagogiky na základě vybraného filosofického diskursu.
- Osnova
- 1. Čtyři základní pojetí sociální pedagogiky (Bakošová) a jejich antropologická východiska. 2. Empirické teorie výchovy (H. Beck). 3. Dilema sociální pedagogiky: hledání rovnováhy mezi adaptací a individuálním rozvojem (Pelikán). 4. Otázka svobody v personalismu a fenomonologii (Maritain, Ricoeur, Pieper, Sokol). 5. Vzdělání jako „kultivace“ a výchova jako „paideia“ (Palouš) Diskusní část (referát a diskuse). 6. „Ekonomická základna a ideová nadstavba“ – fascinace marxismem. 7. Kritika cílů moderního školství – „Heretická škola“ – fascinace Komenským. 8. Zážitek a/nebo pedagogika – fascinace metodou. 9. Dítě a mladý člvoěk jako „klient“ – fascinace svobodou a rovností.
- Literatura
- povinná literatura
- SOKOL, Jan. Člověk jako osoba : filosofická antropologie. Třetí, rozšířené vydá. Praha: Vyšehrad, 2016, 273 stran. ISBN 9788074296826. info
- CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 1. vyd. Praha: Zvon, 1994, 211 s. ISBN 80-7113-098-2. info
- doporučená literatura
- PAYNE, Malcolm. Modern Social Work Theory. Palgrave, 2014.
- MASLOW, Abraham H. The farther reaches of human nature. Arkana/Penguin Books, 1971
- ENGELS, Friedrich. Herrn Eugen Dührings Umwälzung der Wissenschaft. [Anti-Dühring]. 1894. Online [česky]: https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1877/AntiD/index.html
- BECK, Heinrich. Philosophie der Erziehung. Freiburg; Basel; Wien: Herder, 1979.
- MARITAIN, Jacques. Křesťanský humanismus. Praha: Universum, 1947.
- PIEPER, Josef. Muße und Kult. München: Kösel, 2007.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
- PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
- PATOČKA, Jan. Péče o duši : [soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách]. Edited by Ivan Chvatík - Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2002, 842 s. ISBN 8072980548. info
- PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. První vydání. Praha: Zvon, 1996, 213 stran. ISBN 8071131695. info
- LUCKMANN, Thomas. The Invisible Religion. The Problem of Religion in Modern Society. New York: The Macmillan Company. 1967. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, workshop, zpětnovazební hodnocení.
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- Obsahem ústní zkoušky je obhajoba filosofického části disertační práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SODC008